بسم الله الرحمن الرحیم
آمار بازدید
  • 1,768
  • 8,503
  • 139,262
  • 3,384,851
  • 12,223,520

۲۴۷ – مقاله ۱۹ تکنیک کسب سعادت

بسمه تعالی
گر مرد رهی میان خون باید رفت
وز پای فتاده سرنگون باید رفت
تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس
خود راه بگویدت که چون باید رفت
باسلام و ادب احتراما  ۱۹ تکنیک ذیل جهت کسب سعادت و تقرب به خداوند متعال تقدیم دوستان میشود؛ 
۱-  تکنیک خلع ید ،
۲ –  تکنیک دوست داشتن نقطه ای ، خطی و مثلثی
۳ – تکنیک نیابت کامل اعمال صالحه ،
۴ – تکنیک کاهش توقع
۵ – تکنیک تسبیح حضرت زهرا س-
۶ – تکنیک بینام ( بیمار – نادان – مضطر) ،
۷ – تکنیک توسل گونه ای ،
۸ – تکنیک پنجره جوهری ،
۹ – تکنیک ذکر ایه ۸۰ سوره مبارکه اسرا ،
۱۰- تکنیک تخصیص درصدی از درامد برای نیازمندان،
۱۱- تکنیک شکر خانوادگی ،
۱۲ – تکنیک بازدید سالنی خانوادگی عید ،
۱۳ – تکنیک نماز ،
۱۴ – تکنیک بودن و شدن ،
۱۵ – تکنیک قرائت دعای روز چهارشنبه در دعای دست نماز واجب ،
۱۶ – تکنیک احترام ، توسل و توجه به قران مجید
۱۷ – دعای دست نماز واجب با سخن گفتن با الله .
۱۸ – تکنیک توجه به زنجیره سرنوشت 
۱۹- تکنیک مراحل درخت سعادت ،
۱- تکنیک خلع ید؛
در سالهاي اوليه توفیق خدامي حرم حضرت رضا علیه السلام ، طبق فرمایش استاد اخلاق مرحوم حضرت حجه الاسلام مولوی قندهاری رحمه الله علیه که فرمودند نزد حضرت رضا علیه السلام  بروید و خلع يد كنید گفتم خلع يد چيست فرمودند حرم مطهر که مشرف شدی برو مقابل ضریح حضرت رضا علیه السلام  بايست و در نهایت تواضع و ادب به آقا بگو ، آقای من ، مالم، جانم، فرزندانم، خانه، ماشين و آنچه اموال و دارايي دارم را به شما هدیه کردم و اينك به اذن شما و به رسم امانت آنها را از شما قبول دار شدم. البته در واقع همينطور هم هست و آنچه نفس ما از خود مي داند ، در حقيقت عاريتي و امانی است چرا كه ما مسافران در بستر قطار زمانیم که هر ان ممکن است بایستد و ما را پیاده کند و متاسفانه غالبا شيطان محدود بودن زمان عمر را از ياد ما برده و در غفلت مي باشيم.
حال پس از اين نیت اگر ماشين داریم، ماشين مال کیست ؟ مسلما مال ما نيست بلکه مال حضرت رضاست كه امانت در نزد ماست پس اگر صدمه خورد يا مثلا سرقت رفت ديگر گريبان چاك نمي دهيم که وامصیبتا ماشین چه شد، بلكه چون مالکیت و حب آن را ازدلمان بيرون کرده ایم ، رفتارمان و ديدگاه مان فرق مي كند و به خود مي گوييم ماشين متعلق به حضرت رضا علیه السلام  است اگر هر اتفاق افتاده خود حضرت رضا علیه السلام صلاح مي دانسته اند و خير من نیز مسلما در همان است و يا اگر در راه مانده اي را در مسير ديدم، در سوار كردنش بخل و درنگ نمي كنيم که ماشین کثیف می شود یا ..بلکه از خودم می پرسم آیا حضرت رضا علیه السلام راضی هستند و اگر جواب مثبت بود در سوار کردن و خدمت بی منت به او درنگ نخواهم کرد.
اين ديدگاه در مورد مال و ثروت و فرزندان و تمامی انواع نعمت های الهی که وجود دارند نيز با همين نيت صادق است و اگر مثلا فرزندمان مريض شد و شفايش از دست ما خارج بود به حضرت عرضه مي داريم كه آقا ، فرزند امانتی كه مراقبتش را به ما سپرده ايد بيمار شده، اگر صلاح مي دانيد عنايت بفرماييد  و شفايش دهيد و گرنه خير همان است که شما صلاح بدانيد و به اين آيه از قرآن مجيد مي رسيم كه مي فرمايد: . «و عسي اَن تكره شي و هو خير لكم و عسي ان تحبّوا شيء و هو شرٌ لكم» یعنی و چه بسا از چیزی کراهت دارید در حالی که خیر و صلاح شما در آن است و چه بسا چیزی را دوست دارید در حالی که برای شما شر و بلا می باشد.
توجه : مفهوم نیت خلع ید این نیست که در مشکلات دست روی دست بگذاریم و بدون هیچ تلاشی تنبلی پیشه کنیم که حضرت خودشان درست می کنند بلکه ما باید نهایت تلاش خود را بکنیم حال علارغم تلاشهای ما اگر نتیجۀ دلخواه حاصل نشد خود را نبازیم و زندگی را تمام شده ندانیم بلکه کل داشته ها را اماناتی بدانیم که خداوند به ما سپرده تا از آنها در راههایی که شکر آن نعمتها و کسب رضای خداوند حاصل می شود بکار ببریم. چنانکه فرموده اند : “العبد یدبر و الله یقدر ” یعنی بنده ها تدبیر می کنند اما خداوند متعال بسته به صلاح و خیر بندگان ، تقدیر می نماید.
تدوین این مقاله برداشتی از روایت زیبای عنوان بصری است که فرمایش گهر بار حضرت صادق علیه السلام می باشد که در ذیل تقدیم می گردد؛
عنوان بصري ، پيرمردي ۹۴ ساله بود كه شرفياب حضور حضرت صادق علیه السلام گرديد و از حضرت طلب علم مينمايد كه حضرت مي فرمايند :
دانش فقط از راه تحصيل بدست نمي آيد بلكه علم نوري است كه خداوند متعال آنرا در قلب كسي كه هدايتش را بخواهد قرار ميدهد پس اگر خواهان علم هستي اولاً در خود جوياي حقيقت بندگي باش و ثانياً علم را بخاطر بكار بستن طلب كن و از خداوند بخواه به تو بفهماند و خداوند نيز خواهد فهماند . سپس عنوان بصري از حضرت سؤال كرد حقيقت بندگي چيست ؟ كه حضرت فرمودند سه چيز :
اول آنكه بنده در آنچه كه خداوند به او عطا نموده براي خود مالكيتي نبيند زيرا بندگان را مالكيتي نيست و مال را مال خداوند ببيند و آن را در مواردي كه خداوند به آن دستور داده صرف نمايد .
دوم اينكه بنده براي خود تدبير نكند ،
سوم آنكه تمام كوشش او در چيزي باشد كه خداوند تعالي به آن امر نموده و از آن نهي فرموده است .
پس هرگاه بنده در آنچه كه خداوند تعالي به او داده براي خود مالكيتي قائل نباشد ، انفاق نمودن در راهي كه خداوند تعالي به آن امر نموده آسان خواهد شد و هنگامي كه بنده تدبير خويشتن را به مدبرش واگذارد ، مصيبتهاي دنيا بر او آسان ميگردد و هر گاه بنده به اوامر و نواهي خداوند متعال مشغول شود فرصت خودنمايي و مباهات نمودن به مردم را نمي يابد . پس هنگامي كه خداوند بنده خود را به اين سه چيز گرامي داشت ، دنيا و ابليس و مردمان در نظر او خوار و حقير ميگردند و دنيا را براي افزون طلبي و فخرفروشي طلب نميكند و آنچه را كه نزد مردم است براي كسب عزت و برتري جويي نميخواهد و روزگار خويش را باطل نمي گذارد پس اين اولين درجه تقواست و خداوند متعال ميفرمايد: آن سراي آخرت است كه آن را براي كساني كه قصد برتري طلبي و فساد در زمين را ندارند قرار ميدهيم و سرانجام كار به نفع متقين و پرهيزكاران است .
نقل از جلد ۱ بحارالانوار صفحه ۲۲۴
۲ – تکنیک دوست داشتن نقطه ای ، خطی و مثلثی
چند سال قبل که پسرم معین مقطع دبستان بود گاهی صبح ها پیاده تا مدرسه همراهی اش می کردم . روزی درباره دوست داشتن سوال کرد که با توجه به علاقه ای که به ریاضی داشت بزبان ریاضی پاسخش را دادم. به او گفتم  دوست داشتن سه مدل است :
۱ – نقطه ای، ۲ – خطی، ۳ – مثلثی
۱ – مدل نقطه ای : در این روش فرد فقط خودش را دوست دارد و مثال آن شیطان و افراد شرور و معتاد و خودخواه می باشند که همه چیز را فقط برای خودشان می خواهند و حاضرند همه را فدای خود بکنند.
۲ – مدل خطی:  در این روش دوست داشتن شرطی  است که فرد مخاطبش را بشرطی دوست دارد که او هم متقابلا او را دوست داشته باشد و یا مطابق دلخواه او عمل کند مثلا معلمش را دوست دارد بشرطی که نمره ۲۰ به او بدهد وگرنه دوستش ندارد یا پدرش را دوست دارد بشرطی که پول توجیبی به او بدهد و یا فروشنده سوپر محل را دوست دارد بشرطی که به او تخفیف دهد وگرنه دوستش ندارد و امام رضا علیه اسلام و خداوند را دوست دارم بشرطی که حاجت او را بدهند و خداوند را دوست دارد بشرطی که حاجتش را بدهد که این روش معامله کنندگان است و پسندیده نیست .
۳ – مدل مثلثی: بهترین نوع دوست داشتن است که در آن سه نقطه وجود دارد، من ، مخاطب، و خداوند. به این صورت که من مخاطبم را دوست دارم فقط به خاطر خداوند حتی اگر او مرا  دوست نداشته باشد و یا مطابق دلخواه من عمل نکند و در این روش  مخاطب من می تواند تمامی مخلوقات خداوند اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان را شامل شود.
و اما اجرای دوست داشتن مثلثی خود سه بخش است :
۱ – تخلیه ۲- ابراز ۳ – اثبات :
۱ –مرحله تخلیه ، مصداق شعر زیبایی ،
رسم عاشق نیست با یکدل دو دلبر داشتن   یا زجانان یا زجان باید دست برداشتن،
عاشق واقعی ابتدا بایستی در قلبش تخلیه صورت گیرد و حب غیر از معبودش  از جمله حب من که از همه حب ها قویتر است از قلب او خارج شود چنانکه وقتی می گوییم لااله الا الله ،  ابتدا همه حب ها و معبودها را طرد می کنیم و آنگاه  دل لیاقت حضور معبود واقعی یعنی خداوند متعال را پیدا می کند.
۲ – ابراز دوست داشتن : حال که خانه دل از غیر خالی شد زمان دل دادن به معبود واقعی است یعنی به معبودمان بگوئیم که  او را دوست داریم و این کار باید همه روزه و بارها تکرار شود نظیر غذا و اکسیژن که برای جسم لازم است ابراز دوست داشتن معبود نیز لازم است مرتبا در طی روز تکرار شود تا مجالی برای ورود غیر خدا به دل پیدا نشود و خانه دل مرتبا از غیر تخلیه گردد .
۳ – اثبات دوست داشتن : دراین مرحله به آنکه دوستش داریم باید این دوست داشتن را اثبات کنیم مثلا اگر به دخترتان گفته اید دوستش دارید و او تقاضای یک خرید را داشته باشد حتما آن را بموقع انجام دهد وگرنه این دوستی اثبات نخواهد شد. در خصوص خداوند متعال و ائمه معصومین نیز چنین است یعنی اگر به خداوند گفته اید دوستش دارید باید آن را اثبات کنید و اثبات آن در خیر رساندن به مخلوقات اوست اما.چگونه ؟
سالها فکر میکردم اثبات این دوست داشتن ماهی دادن به نیازمندان است اما بعدا با خود گفتم باید ماهی گیری به محرومان یاد دهیم یعنی آنها  را خودکفا و کارافرین کنیم و کار برایشان درست کنیم و در مراکزی که اشتغال داشتم با تاسیس کمیته حمایت از محرومین  هدف باین بود .بعدها مجددا دیدم یک مرحله بالاتری نیز وجود دارد و  آن  لیاقت دادن به محرومان است که اگر محروم لیاقت پیدا کند در نظام خلقت خداوند هم ماهی کسب خواهد کرد و هم ماهیگیری. و تایید آن آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد است که می فرماید: ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم یعنی خداوند سرنوشت اقوام را تغییر نمی دهد مگر اینکه نفوس تغییر کنند یعنی جوامع بر اساس عملکرد آحاد آن طبق عدالت خداوند مستحق نزول رحمت یا نقمت خواهند شد و استناد دیگر آیات ۷ تا ۱۴ سوره مبارکه فجر است که خداوند سه قوم عاد و ثمود و فرعون را در اوج قدرت مثال می زند که براثر طغیان و زیاده روی در فساد مستحق نزول بلا شده و نابود شدند و پیام این ماجرا این است که در هر زمان که بندگان این اقدام را انجام  دهند این سرنوشت را خواهند داشت و خداوند با کسی تعارف ندارد و عدالت او همواره در جهان حاکم مطلق بوده و خواهد بود.اما در خیر رسانی به افراد یک نکته ضروری وجود دارد که با یک مثال عرض میشود .بطور مثال اگر در مسیر رانندگی افراد را بصورت صلواتی سوار کنید معمولا بسیار تشکر میکنند که میتواند منجر به شرمندگی مسافر و عجب شما گردد اما میتوانید به او بگویید ” اولا ما انسانها وظیفه داریم نعمت های الهی را  شکر کنیم پس من انجام وظیفه می کنم که در قبال خودرویی که به من عطا فرموده شما به مقصد نزدیک کرده یا می رسانم و از طرفی شما هم حتما  زمانی و در جایی و برای کسی یا کسانی خیر و عمل صالحی انجام داده اید که اینک من توفیق خدمت به شما را پیدا کردم .با این گفته او در موضع انفعال قرار میگیرد و در اعماق ذهنش جستجو می کند کی و کجا عمل خیری انجام داده و از این به بعد سعی میکند بیشتر خیر رسان دیگران باشد چون نتیجه اش را از طرف شما مشاهده کرده و بعلاوه خود شما نیز با تعریف و تمجید زیادی دچار عجب نمی شوید چرا که رشد عجب منجر به تکبر شده و انسان متکبر جایگاه خوبی نزد خداوند ندارد .این نحوه برخورد و گفتمان را در هر کار خیری که انجام دادید می توانید مطرح کخخخنید که هم دیگران در موضع انفعال قرار گیرند و ترغیب به ادامه کارهای خیر شوند و از طرفی خودمان نیز دچار عجب و بعد تکبر که آفت اعمال حسنه است نشویم .
۳ – تکنیک ترک عجب با نیابت کامل اعمال صالحه ؛ 
در لباس فقر باید سه ترک      
 ترک دنیا ترک عقبا ، ترک ترک
یعنی اگر داعیه در  جرگه افراد فقیر الی الله بودن را داریم سه عمل را باید ترک کنیم :
۱ – ترک علاقه و حب دنیا ،
۲ – ترک علاقه به بهشت و نعمتهای بهشتی و یا ترس از عقوبت ها و عذاب های جهنم ( کاسبانه عملکردن  و معامله با خداوند)،
۳-  و ترک ترک یعنی ترک عجب حاصل از این ترکها که به متقی بودنمان مغرور نشویم ،
منظور  ترک دنیا  ،  زاهد و گوشه نشینی نیست بلکه عاشق واقعی از تمامی نعمتهایی که خداوند برایش آفریده هم باید خودش بهره ببرد و هم دیگر مخلوقات را منتفع سازد اما در راستای رضایت خداوند
فردی روی بام منزل بود دیگران فریاد زدند ” عقب برو و مراقب باش نیفتی ” اما بنده خدا انقدر عقب رفت که از انطرف بام سقوط کرد. مثال ما در انجام اعمال صالحه همینطور است یعنی از ترس جهنم و شوق بهشت اعمال صالحه را انجام میدهیم اما با خود شیفتگی از خود و اعمالمان دچار خودپسندی و عجب و بعد تکبر شده و اعمالمان نمره قبولی نگرفته و منجر به قهر الهی میشوند نظیر شیطان که میگویند ۶ هزار سال عبادت کرد اما با عجب و خودشیفتگی از اعمالش ، مطرود درگاه خداوند و مستحق جهنم گردید .
سعدی علیه الرحمه نیز شبی با پدر توفیق نماز شب پیدا کرد و در پایان روبه پدر کرد وگفت خوشا بحال من وشما که توفیق نماز شب پیدا کردیم دیگران را نگاه کن که مثل مرده افتادند که پدر دانا که درک کرد دچار عجب شده پاسخ داد ” تو هم گر بخسبی بهتر که در پوستین خلق افتی “
    حال راه علاج چیست؟
یکی از راههای علاج بیماری عجب ، نیابت است یعنی نیت کنیم ثواب کلیه اعمال حسنه ما فقط هدیه به ۱۴ نور مقدسه و ۱۲۴ هزار پیامبر و ارواح مومنین جن و انس شود و برای خودمان هیچ نباشد .با این نیت دیگر عملی برای خودمان نمی ماند که به ان عجب کنیم و بعد متکبر ان شویم. شیطان هم چه بسا اگر این تکنیک را عمل کرده بود از بهشت رانده نمیشد.
۴ – تکنیک کاهش توقع ؛همانطور که قبلا نیز عرض شد دوست داشتن سه مدل است ؛ نقطه ای ، خطی و مثلثی . در نقطه ای فرد فقط خودش را دوست دارد و دیگران برایش مهم نیستند مانند تمامی دزدها و سارقین و افراد خلافکار ، در روش خطی فرد دیگران را بشرط کسب منافع دوست دارد و معامله ای است مثلا پدرش را دوست دارد بشرطی که پول توجیبی به او بدهد و معلم را دوست دارد بشرطی که نمره قبولی بدهد و خداوند و ائمه معصومین را بشرطی دوست دارد که حاجاتش را براورده کنند و در روش سوم یعنی مثلثی فرد دیگران دوست دارد بدون هیچگونه توقع و فقط برای رضای خداوند و این روش بهترین روش است چون بدون توقع است .
سالها قبل روزی در یکی از جلسات کلاس مدیریت استاد فرمود چند سال قبل مقاله ای تحت عنوان مقاله شادی توسط یونسکو بعنوان یکی از مقالات برتر سال معرفی شد به این شرح که شادی مساوی است با عمل تقسیم بر توقع یعنی اگر می خواهیم شادی مان زیاد شود عمل خیری که برای کسی انجام دادیم توقع تشکر و تقدیر توسط او از خودمان را به حداقل برسانیم چرا که در هر معادله ای اگر میخواهیم نتیجه زیاد شود یا باید صورت کسر را زیاد کنیم و یا مخرج را کوچک نماییم که در اینجا عمل یعنی صورت کسر ثابت است لذا برای افزایش نتیجه بایستی مخرج کسر یعنی توقع را به حداقل رساند. اما این نتیجه یک نقص و خلاء دارد و ان این است که به چه انگیزه ای و برای چه توقع خود را کاهش دهیم ۸ا بعد از تدریس استاد این مبحث به خاطرم امد که دین اسلام حدود ۱۴۰۰ سال قبل توسط اولیاء و ائمه معصومین ع اعلام کرده که اعمال خوب را قربه الی الله یعنی برای رضای خداوند و ( بروش مثلثی ) انجام دهید یعنی اولا بدون توقع باشد و ثانیا برای رضای خداوند و تقرب بسوی او باشد که خلاء مقاله یونسکو را با نیت انجام عمل خیر برای رضای خداوند متعال کاملا پوشش داده و تکمیل میکند.
۵ – تکنیک تسبیح حضرت زهرا س ؛ 
۱- امام صادق (ع) فرمودند: «بهترین عبادتها، مداومت بر تفکر درباره خدا و قدرت اوست».
۲ – در فرمایشی دیگر می فرمایند: «بیشترین عبادت اباذر که رحمت خدا بر او باد، اندیشه و عبرت گرفتن بود.»
۳ – همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: یک ساعت تفکر، از یک سال عبادت بهتر است».
۴ – معمر از امام رضا(ع) نقل کرده که فرمودند: « عبادت به کثرت نماز و روزه نیست، بلکه عبادت اندیشه در امر پروردگار است».
۵ – در حدیثی از موسی بن جعفر(ع) به هشام بن حکم فرمودند : « خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و حجت پنهان. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامان  و حجت باطنه، عقول و افکار است»
البته قبلا در مقاله ۱۷۲ در خصوص فلسفه دعا و در مقاله ۱۷۷ در خصوص فلسفه” قربه الی الله ”  مطالبی عرض شد و اینک اندکی ذهن را بسوی تفکر در حکمت تسبیح مبارک حضرت زهرا س می بریم .
انسانها معمولا در سه بعد زندگی میکنند .برخی تمام افکار و اندیشه ایشان فقط متمرکز در آینده است که چون هنوز رخ نداده لذا اکثرا دچار بیماری های روحی نظیر استرس و نگرانی شدید می باشند .برخی دیگر افکار و اندیشه ایشان فقط درگیر وقایع گذشته نظیر شکستها و تصمیمات نادرست و حوادث ناگوار و…است لذا چون زمان آنها سپری شده و دیگر امکان تغییر آنها وجود ندارد  اکثرا دچار بیماری های روحی نظیر افسردگی و کاهش اعتماد به نفس و میل به انزوا و خودکشی می شوند . گروه سوم انسانها کسانی هستند که با عبرت گرفتن از حوادث گذشته و برنامه ریزی و هدف گذاری اهداف عالیه برای آینده ، اما با واقعیات حال زندگی میکنند. ایشان موفق ترین انسانها هستند زیرا دو بعد قبلی که آنها را عدم می نامند قابل مدیریت و دخالت و تغییر و در کنتل صددرصدی ما نیستند اما حال در دسترس و قابل مدیریت است و انسانی که در حال زندگی کند میتواند با تغییر افکار  خود از منفی بسوی مثبت و ایجاد انگیزه و با تلاش مضاعف بسوی کسب موفقیت و اعتماد بنفس و روح و روان سالم و شاداب زندگانی با لذت زندگانی خود را  پیش ببرد.
معمولا سخنرانان متداول به ما اموخته اند که اعمال را به نیت ثواب و پاداش بجا آوریم در صورتی که با اندکی تفکر در حکمت و فلسفه اعمال گاهی صدها نکته تربیتی و اخلاقی و روانشناسی درک می کنیم. همچنانکه قبلا در مقاله زنجیره سرنوشت عرض شد پیامها افکار را میسازند و افکار احساسات را و احساسات باورها و باورها رفتارها و رفتارها عادات و عادات شخصیت و شخصیت سرنوشت را میسازند. حال اگر با این نگاه توجه نماییم می بینیم هر ذکر تسبیح مبارکه حضرت زهرا س که شامل ۳۴ الله اکبر و ۳۳ الحمدلله و ۳۳ سبحان الله است، یک تذکر و پیام است که باورهای زیبا را در ذهن تقویت میکند .
۱ – قرائت ذکر الله اکبر با تاکید بر صفات مخاطب ما که برترین قدرت عالم است دنیا و مصائب ان را در نظر ما فوق العاده کوچک نشان میدهد  یعنی :
خداوندا تو برترین قدرت در همه جهان و بزرگتر از ان هستی که محدود و توصیف شوی ؛
خداوندا تو برتر از هر ثروت و ثروتمند هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر قدرت و قدرتمند هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر سلامت و سالم هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر جبروت و جبار  هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر مخلوق و خالق  هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر کبریا و متکبر هستی ،
و هزاران برتری دیگر که با ناامیدی انسان مبارزه میکند .
۲ – قرائت هر ذکر الحمدلله با تاکید و یاداوری داشته ها و سپاس بواسطه داشته هایی که هم اکنون دارای آنها هستم  با افسردگی انسان مبارزه می نماید  نظیر :
خداوندا تو را سپاس در نعمت حیات ،
خداوندا تو را سپاس در نعمت سلامت بدن خود و خانواده ام ،
خداوندا تو را سپاس در داشتن تک تک داشته ها نظیر سرپناه ، شغل مکفی ، عزت و آبرو ، فرزندان و همسر صالح و سالم و بسیاری نعمتها و داشته ها که بایستی با دقت انها در زندگی خود یافته و به خودمان یاداوری نماییم
و نتیجه نهایی این تلقینها افزایش روحیه اعتماد به نفس است که منجر به افزایش تلاش و سخت کوشی و سماجت ما در فعالیتهای روزمره شده و بواسطه آن به موفقیت و سعادت دست می یابیم .
۳ – قرائت هر ذکر سبحان الله یعنی
خداوندا تو منزه از هر عیب و نقص و غفلت هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر  فقیر و فقر هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر بیمار و بیماری هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر مظلوم و ظلم هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر گرسنه و گرسنگی هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر ترسو و ترس هستی ؛
خداوندا تو منزه از انی که لحظه ای از من غافل شوی ،
خداوندا تو منزه از انی که نیازهای من را براورد به خیر ننمایی،
خداوندا تو منزه از انی که از هدایت من و خانواده ام غافل شوی ،
خداوندا تو منزه از انی که به حاجات من زمانی که ترا یادکنم توجه ننمایی،
خداوندا تو منزه از انی که به کسی غیر از تو توکل نمایم ،
خداوندا تو منزه از انی که پاداش احسان به بندگانت را به احسان ندهی ،
خداوندا تو منزه از انی که کفایت نکنی کسی را که به توکل نموده ،
خداوندا تو منزه از انی که در بلاها من را یاری ننمایی
که این باورها به انسان انرژی و قدرت روحی بالا و عشقی شدیدنسبت به خداوند متعال می دهد تا در زندگی پر تلاش و فعال بدنبال کسب موفقیت و سعادت خود و جامعه باشد.
و  با قرائت آرام و شمرده این تسبیح زیبا  تک تک این باورها  در ذهن ما مرور گشته و به یقین ما را بسوی کسب موفقیتها و کامیابی سوق خواهند داد.
۶ – تکنیک بینام ؛
تکنیک قرار دادن افرادی که در تعاملات با ما خطاهای رفتاری و اخلاقی دارند در سه گروه : ۱-  بیمار  ۲- نادان ۳- مضطر؛ که مسلما از هر دو گروه انتظار رفتار ایده ال نخواهیم داشت و توقع ما کاهش یافته و لذا شادی ما کاهش نخواهد یافت. روزی هنگام رانندگی فرزندم هم کنار من نشسته بود ناگهان خودرویی بطور خلاف از سمت راست من سبقت خطرناکی گرفت که موجب زحمت من شد پسرم خیلی ناراحت شد لذا به او گفتم فرزندم این فرد جزء سه گروه است یا نادان است و اموزش درست ندیده که چگونه رانندگی کند و یا بیمار و عصبی است و یا اضطرار و مشکلی دارد مثلا فرد مجروحی را جهت رساندن به بیمارستان حمل میکند و در هر سه مورد ما باید او را درک کنیم و این وظیفه پلیس است که او را جریمه و یا پزشک است که او را درمان نماید لذا ما باید در ارامش مسیر خودمان را طی کنیم . این نگاه و باور اگر برای ما ایجاد شود خیلی در تعاملات ما با جامعه ما را کمک خواهد کرد زیرا متاسفانه در جامعه  اینگونه افراد و رفتارها زیاد بوده و اگر نتوانیم برای تحمل انها راهکاری پیدا کنی اذیت خواهیم شد…
۷ – توسل گونه ای ؛
میدانیم از راه های سیر تکامل الهی کمک گرفتن از ارواح مقدس پیامبران و ائمه معصومین علیهم السلام است و انسان متاسفانه اکثرا بدلیل مشغله های زندگی از ان غافل است لذا یک تکنیک عالی جهت بهره وری از این توفیق این است که همواره پس از اتمام نمازهای واجب ابتدا گونه راست را بر مهر قرار داده و به حضرت زهرا س سلام و توسل نماییم ” صل الله علیک یا بنت رسول الله ، بنت خدیجه الکبرا انا توجهنا و توسلنا بک عندالله و قدمناک بین یده حاجاتنا یا وجیهتا عنداللهاشفعی لنا عندالله ، یا مولاتی فاطمه اغیثینی ، یا مولاتی فاطمه اغیثینی …..  ”  و سپس گونه چپ را بر مهر قرار دهیم البته هر ماه به یک معصوم سلام ک توسل نماییم از پیامبر ص الی امام زمان عج ،  بعد ذکر توسل قرائت نماییم و بسیار پسندیده است برای همه نمازهای واجب این توسل انجام شود و در مورد نماز صبح با تاکید بیشتر.
۸ –  تکنیک پنجره جوهری جهت مقابله با سوءبرداشت و تنش در روابط اجتماعی :
در این تکنیک که توسط دو نفر از دانشمندان مدیریت بنام های جوزف لوفت و هری اینگهام و بنام پنجره جوهری معروف شده اطلاعات خود از دیگران و دیگران از ما را به چهار بخش تقسیم میکند :
۱-عمومی ( هم ما میدانیم و هم دیگران)
۲- خصوصی(فقط ما میدانیم و دیگران نمی دانند) ،
۳- کور ( فقط دیگران میدانند و ما نمیدانیم ) ،
۴- ناشناخته ( نه ما میدانیم و نه دیگران ) .
بر اساس این تکنیک انسان و مدیری در زندگی و کسب و کار موفق تر است که اطلاعات بخشهای ناشناخته و کور و خصوصی را به بخش عمومی انتقال دهد یعنی با شفاف سازی هدف اقدامات خود از سوء برداشتها و تصمیمات عجولانه دیگران جلوگیری نماید مثلا اگر عطر جدیدی خریده نظر دیگران را نسبت به ان جویا شود که موجب ناراحتی ایشان نشود ( کور) و یا به همسرش در مورد سلیقه غذایی اش توضیح میدهد که مثلا خورشت قیمه دوست ندارد تا اگر همسرش با عشق و علاقه این خورشت را درست کرد با امتناع از خوردن موجب رنجش او نشود( خصوصی) و  …….
۹ – تکنیک ذکر ایه ۸۰ سوره مبارکه اسری
وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا ﴿۸۰﴾
 و بگو: پروردگارا! مرا [ در سه بعد زمان ، مکان و فعل ] به نیکی وارد کن و به نیکی خارج کن و برایم از نزد خود نیرو و تسلطی یاری دهنده قرار ده ۰
این ایه مبارک را در سه بعد ، ابتدای ورود و خروج به هر زمان مثلا پس از بیدار شدن از خواب شبانه و ورود به روز  و خروج از ان (زمان) ،
در ابتدای ورود و خروج به هر مکان مثلا  ورود و خروج از منزل ، محل کار ، مسجد ، حرم  و خودرو و …..(مکان) ،
در ابتدای شروع و یا ختم کار و شغلمانو…( فعالیت ) ،
با عنایت کامل به مفهوم ان قرائت نماییم. که پیام  ان این است که خداوندا تو را بشدت دوست دارم و در ورود و خروج به هر زمان و مکان و کاری از تو کمک میخواهم که مرا موفق و مسلط و پیروز گردانی .
۱۰- تکنیک تخصیص درصدی از درامد برای نیازمندان؛
معمولا ما دوست داریم به فقرا و نیازمندان کمک کنیم و از این عمل حس خوبی میگیریم اما متاسفانه بعلت مشغله های کاری گاهی به انجام ان توفیق نمی یابیم  در این تکنیک با طراحی یک فرم و جدول کوچک جیبی نیت میکنیم مثلا درصدی از درامدهای روزانه را به فقرا و نیازمندتن کمک کنیم و در ان هر سود و درامدی که از هر کاری بدست اوردیم و پرداخت ان به فقرت را ثبت مییکنیم.
۱۱- تکنیک شکر خانوادگی؛
  نماز مسیر سعادت است و سعادت نیست که هر کس نماز خواند پولدار و سالم و خوشبخت و سعادتمند شود بلکه نماز ما را در مسیر سعادت قرار میدهد
زیرا تنها با شکر و سپاس زبانی و عملی نعمتهای خداوند متعال سعادتمند خواهیم شد و همینطور  روزه ، قرائت قران و ادعیه و عبادات ، زیارت حرم های ائمه معصومین ع ، حج و عمره و جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر و کلا فروع دین  سعادت و خوشبختی نیستند بلکه مسیر سعادت و خوشبختی هستند زیرا انجام انها تذکری برای ماست که همواره به یاد خداوند بوده و با رعایت تقوا و شکر عملی نعمتهای الهی انگاه خوشبخت و سعادتمند شویم چنانکه معصوم ع در دعای روز چهارشنبه میفرماید؛
اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَقَدَّرْتَ وَقَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَأَمْرَضْتَ وَشَفَيْتَ، وَعافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَعَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ، وَعَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ؛
خدایا! ستایش تنها شایسته توست که آفریدی و سامان دادی و اندازه مقرر نمودی و فرمان دادی و میراندی و زنده کردی و بیمار نمودی و درمان کردی و بهبودی عنایت فرمودی و فرسوده ساختی و بر عرش هستی استیلا یافتی و بر فرمانروایی جهان چیره گشتی؛
لذا با این زندگی سینوسی ما که بعضا مملو از استرسها و نگرانی ها و نداری ها و محرومیتهاست تکنیکی لازم داریم که ضمن یاداوری نعمتهای الهی بما توفیق شکر  زبانی و عملی انها را عطا فرماید.
یک روش شکر گذاری خانوادگی است که هر شب در ساعت خاصی دور هم نشسته و چند کار انجام شود :
۱- ابتدا به ترتیب هر هفته یک نفر بعنوان مدیر جلسه تعیین شود
۲- سپس با دستور مدیر ۳۰ ثانیه سکوت و تمرکز شوند ،
۳ – بعد طبق نوبت و با دستور مدیر هر شب یک نفر انتخاب و شروع به ذکر نعمتهای خود و خانواده و کشور نموده و شکر انها نماید و بقیه هم بعد از هر شکر او کلمه شکر را تکرار کنند؛
مثلا شکر خداوند را که مرا و خانواده ام را افرید ؛
شکر خداوند را که مرا و خانواده ام را سالم افرید ؛
شکر خداوند را که ما را نعمت عقل سلیم داد ؛
شکر خداوند را که مسلمان و شیعه هستیم ؛
شکر خداوند را که به ما نعمت پیامبران و ائمه معصومین را داد؛
شکر خداوند را که ایرانی و کشوری بزرگ و زیبا و غنی داریم ؛
شکر خداوند را که سربازانی شجاع و غیور داریم ؛
شکر خداوند را که امنیت داریم؛
شکر خداوند را که به ما چشم داد که زیبایی های عالم راببینیم و در کارهای روزانه از ان بهره ببریم ؛
شکر خداوند را که خانواده مهربان و شاد و سالم دارم ؛
شکر خداوند را که خانواده ما را از خدام حضرت رضا ع قرار داد ؛
شکر خداوند را که منزل با لوازم خوب داریم ؛ و …..
۴- بعد به ترتیب هر کدام یک نعمت غیر تکراری اضافه نموده و خداوند را شکر میکند،
۵ – بعد با دستور رئیس جلسه به ترتیب همگی افراد productivity یا فعالیتهای سودمند که شکر عملی نعمتها در ان روز میباشند را عنوان و خداوند را شکر میکند و بقیه برای هر عمل برایش دست میزنند ،
۶ – بعد همگی تک تک یکدیگر را با محبت بغل کرده و بهترین ها را برای هم ارزو میکنیم‌.
وی گفت از زمانی که این کار را میکنیم هم اوضاع درامد و اقتصادی خودم متحول و رونق یافته و هم کارها و موانع و مشکلات تک تک خانواده و فرزندانم یکی یکی بهبود یافته و می یابد.
منافع این اقدام :
۱ – کسب رضایت خداوند که در ایه ۷ سوره ابر اهیم دستور شکر میدهد ( لان شکر تم الازیدنکم)
۲ – جلوگیری از افسردگی زیرا انسانهای افسرده همواره در حسرت نداشته ها هستند و از داشته ها غافلند که در این تکنیک هر شب اعضای خانواده تک تک داشته ها را یاداوری و شکر انها را بجا می اورند ،
۳ – چون شب بایستی productivity و اقدامات سودمند خود را عنوان کنند لذا از ابتدای روز دغدغه ان را داشته و سعی میکنند با انجام کارهای مفید و سودمند گزارش خوبی برای ذکر در جلسه شبانه داشته باشند ،
۴ – چون باید نعمتها را در جلسه عنوان نمایند لذا از ابتدای روز نسبت به نعمتها و داشته های گوناگون حساس بوده و انها را دیده و بخاطر میسپارند .
۵ – افزایش تحمل نسبت به کمبودها و سختیهای پیشامده زندگی ،
وبسیاری فواید دیگر
۱۲ – تکنیک بازدید سالنی خانوادگی عید ،
ترویج و روی باز داشتن بزرگان فامیل به نظرات دیگر اعضا در ارتقاء ارتباطات و تفاهم فامیل  بسیار موثر است.
در این خصوص سال قبل یکی از بستگان پیشنهاد بسبار جالبی ارائه نمود که مورد استقبال اکثر فامیل  قرار گرفت که پیشنهاد میکنم دوستان در مورد فامیل خود نیز پیاده کنند و بدین صورت است که ؛
۱ – ابتدا سالنی با گنجایش حدود ۳۰۰ نفر برای ۳ تا ۵ ساعت اجاره شد،
۲ – به تمامی فامیل تماس و اطلاع داده شد که هر کس مایل به شرکت در جلسه  بازدید همگانی بزرگان و بقیه فامیل است میتواند فلان مبلغ برای هر فرد که می اید جهت هزینه سالن و پذیرایی هر فرد پرداخت نموده و مراسم بازدید عید را انجام دهند.
اینک مزایای این اقدام:
۱ – شرکت کنندگان میتوانند براحتی تمامی بزرگان و دیگر اعضای دور و نزدیک فامیل را براحتی ملاقات و دید و بازدید عید را انجام دهند.
۲- از ایجاد زحمت برای بزرگان فامیل در روزهای مختلف جلوگیری میشود که چندین بار از میهمانان پذیرایی و زحمت شوند ،
۳ – از ایجاد بار مالی برای بزرگان و بقیه اعضای فامیل جلوگیری میشود چون اینجا هر کس هزبنه پذیرایی را خودش پرداخت میکند،
۴ – چون در یک جلسه تمامی فامیل بازدید میشوند دیگر روزهای بعد وقت کافی برای لذت بردن از طبیعت و احیانا مسافرت خواهند داشت.
۵ – انجام صله رحم موجب خوشنودی خداوند و نزول خیر و برکت به فامیل خواهد شد.
۶ – چون بازدید عمومی است لذا بسیاری از دختران و پسران دم بخت یکدیگر را ملاقات کرده و چه بسا منجر به خواستگاری و  ازدواج انها شود.
و بسیاری  مزایای دیگر .
۱۳ – تکنیک نماز و ارتباط آن با ابعاد زمان ؛
تاکنون ما سه بعد از زمان شناخته ایم.گذشته ، حال و آینده . گذشته شامل تجربیات خوب و بد میشوند اما تجربیات بد نظیر شکستهای اقتصادی و عاطفی ، فقدان عزیزان ، موقعیتهای عالی از دست داده ، بیماریها و …بیشتر در ما تاثیر میگذارند و دیرتر از خاطر محو میشوند لذا سیر کردن و چرخش افکار در گذشته چه بسا فرد را به انواع بیماریهای روانی نظیر افسردگی مبتلا نمایند. از طرفی هر کس برای آینده خود انواع برنامه ها را پیش بینی مینماید نظیر شغل ، انواع معاملات و فعالیتهای اقتصادی ، تحصیل ، ازدواج و داشتن فرزند ، خرید منزل و خودرو و…سیر افکار در فضای آینده و تفکر در خصوص تک تک اهداف آینده میتواند موجب اضطراب و دلهره و استرس و ایجاد انواع بیماریهای روانی در فرد شوند. لذا دانشمندان مهمترین و موثرترین مقطع زمان را برای انسان ، زمان حال میدانند. در تجسم این سه بعد میگویند ” انسان بین دو عدم زندگی میکند ” ؛ گذشته که از دست رفته و آینده که نیامده و معلوم نیست به چه صورت اتفاق بیفتد. اینک اگر در مورد نماز بیندیشیم میبینیم نماز در بستر زمان شناور بوده و مخصوصا تاکید آن بر اول وقت بودن ما را وادار میکند پا روی گذشته و آینده بگذاریم چرا که زمانی با خواب و زمانی با انواع فعالیتهای اقتصادی و تفریحی ما تلاقی پیدا میکند و ما با انتخاب اقامه اول وقت نماز از دام انواع بیماریهای روانی و افسردگی مربوط به گذشته نگری و اضطرابها و دلهره های آینده رهایی می یابیم.از طرفی در مرحله پیشرفته تر آن با تمرکز در زمان اقامه نماز باز بیشتر و بیشتر در زمان حال تمرکز نموده و افکارمان از دغدغه های گذشته و آینده رهایی مییابد و به جهان و خالق آن و فلسفه خلقت خود می اندیشیم چنانکه میبینیم تیر در وقت نماز از پای مبارک حضرت علی علیه السلام بیرون کشیده میشود. اما متاسفانه اکثرا در زمان اقامه نماز ذهنمان یا در پی حل مشکلات گذشته و یا در پی یافتن برنامه های آینده است . خداوند حضرت استاد مرحوم مولوی قندهاری را رحمت کند. ایشان تاکید بسیار بر اقامه نماز اول وقت و همچنین بر اقامه با کیفیت آن داشتند  چنانکه در هفته های آخر عمر که بعلت کهولت سن برگذاری نمازهای جماعت را تعطیل کرده بودند و در خلوت نمازها را اقامه میکردند برخی هفته ها که در روز خاصی اجازه داده بودند تا در محضرشان نماز جماعت بخوانیم قبل از نماز به من اعلام میکردند ذکر رکوع و سجود نمازهایشان هفت تایی است تا اگر بریم سخت است فرادی بخوانم و نماز را نیز در کمال آرامش و دقت و زیبایی بپا میکردند .از فرمایشات ایشان که قبلا در جلسات فرموده بودند این بود که ذکر رکوع و سجود نمازهای واجب را تا می توانید هفت تایی بخوانید و در صورت ضرورت سه تایی و همچنین از عدد هفت دو تا دو تا اضافه کنید و مثلا چند روز هفت تایی و بعد چند روز بعد نه تایی بخوانید تا عدد نوزده و از آن بیشتر نخوانید که ظرف ندارید و بعد مجددا دوتا دو تا کسر کنید تا به عدد هفت برسید البته همراه با ذکر صلوات و نماز را تجسم حروف الله میدانستند که اقامه تجسم الف الله و رکوع تجسم حرف لام و ه را تجسم سجده میدانستند.البته جهت اطلاع بیشتر دوستان میتوانند به سایت درخت سعادت که ۹ سخنرانی از ایشان موجود است مراجعه نمایند و از زبان خود استاد این مطالب را استماع بفرمایند .خداوند ایشان و تمامی مومنین صالح را رحمت کند
۱۴ – تکنیک بودن و شدن ؛   

انسان دارای دو بعد است : بودن و شدن. بودن شامل تامین نیازهای حیوانی انسانها نظیر خفتن و خوردن و جنسی و غیره و شدن خود  شامل دو بخش می باشد :

۱ – تعالی اخلاقی و رفتاری و افکار انسانها از طریق آموزش باورهای مثبت

۲ – سقوط رفتاری واخلاقی بعلت کسب باورهای منفی.

پس پزشکان ، داروسازان ، مهندسان ساختمانی و کامپیوتر و کارگران و فروشندگان و بسیاری از صنوف بطور مستقیم به بودن انسانها کمک می کنند و صنوفی چون معلمان ، دبیران ، استادان مدارس و دانشگاهها و کادر آموزشی مدارس و دانشگاه ها و سخنرانان اخلاقی و مشاوران دینی و روانشناسان و قضات دادگاهها و کلیه صنوفی که روی تربیت و آموزش اخلاق و آداب انسانی و اجتماعی انسانها کار می کنند ، روی شدن انسانها کار می کنند و حاصل زحماتشان اصلاح باورها و متعالی شدن مثبت انسانها خواهد بود . و از این دو صنف ، شدن خیلی مهمتر و غایت هدف خلقت بشر و نزول پیامبران الهی بوده است .همچنانکه پیامبر گرامی می فرمایند ” انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ” یعنی براستی من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل نمایم ” نقل از جلد ۱۶ بحارالانوار .

اگر به مرحله دوازدهم مقاله درخت سعادت ، یعنی مرحله تذکر دقت کنیم میبینیم که کلیه موارد این مرحله یعنی ده فروع دین نظیر  نماز ، روزه ، خمس و ذکات و امر به معروف و نهی از منکر ، تولا و تبرا و…بعلاوه دعا و قران مجید و دیگر کتب آسمانی نیز به شدن انسانها کمک می کنند.
حال ما باید به زندگانی خود بنگریم که به چه کاری مشغولیم ؟ آیا شغلی که عمرمان را به آن سپری کرده و می کنیم در جهت بودن انسانهاست یا در جهت شدن آنها و تجارت پر سود در این میان عمری است که در جهت شدن انسانها سپری شده باشد.

و اما دولتها و دولتمردان اگر هم و غم تلاش خود را فقط روی بودن گذاشته و از شدن متعالی غفلت نمایند بتدریج جامعه به فنا و نابودی سوق داده خواهد شد و جاودانگی ملتها و کشورها در ترویج اخلاقیات و آداب انسانی و اجتماعی میان ایشان خواهد بود.

  ۱۵ – تکنیک دعای روز چهارشنبه 
قرائت دعای روز چهارشنبه در دعای دست نمازهای واجب و نوجه به عنای ان حس بسیار خوبی میدهد که بشرح زیر میباشد :
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى جَعَلَ اللَّيْلَ لِباساً، وَالنَّوْمَ سُباتاً، وَجَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً، لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِى مِنْ مَرْقَدِى وَلَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً، حَمْداً دائِماً لَايَنْقِطعُ أَبَداً، وَلَا يُحْصِى لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً، اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَقَدَّرْتَ وَقَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَأَمْرَضْتَ وَشَفَيْتَ، وَعافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَعَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ، وَعَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ؛أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَانْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَاقْتَرَبَ أَجَلُهُ، وَتَدَانَىٰ فِى الدُّنْيَا أَمَلُهُ، واشْتَدَّتْ إِلَىٰ رَحْمَتِكَ فاقَتُهُ، وَعَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ، وَكَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَعَثْرَتُهُ، وَخَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَارْزُقْنِى شَفاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَلَا تَحْرِمْنِى صُحْبَتَهُ، إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. اللّٰهُمَّ اقْضِ لِى فِى الْأَرْبَعاءِ أَرْبَعاً: اجْعَلْ قُوَّتِى فِى طَاعَتِكَ، وَنَشَاطِى فِى عِبَادَتِكَ، وَرَغْبَتِى فِى ثَوَابِكَ، وَزُهْدِى فِيَما يُوجِبُ لِى أَلِيمَ عِقَابِكَ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ.
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ستایش خدا را که شب را پوشش و خواب را مایه آرامش و روز را زمینه تکاپو قرار داده، ستایش فقط شایسته توست که مرا از خوابگاهم برانگیختی و اگر می‌خواستی خوابم را جاودان می‌ساختی، ستایش دائم که هرگز پایان نیابد و سپاس بیکران ‌که آفریدگان از شمارش آن ناتوان‌اند، خدایا! ستایش تنها شایسته توست که آفریدی و سامان دادی و اندازه مقرر نمودی و فرمان دادی و میراندی و زنده کردی و بیمار نمودی و درمان کردی و بهبودی عنایت فرمودی و فرسوده ساختی و بر عرش هستی استیلا یافتی و بر فرمانروایی جهان چیره گشتی؛ تو را می‌خوانم همچون کسی که وسیله‌اش ناکارا گشته و رشته‌ی چاره‌اش گسسته و مرگش نزدیک شده و آرزویش در دنیا کاستی یافته و سخت بر رحمت تو نیازمند گشته و حیرتش بر اثر کوتاهی فزونی یافته و لغزش و افتادنش فزونی یافته و بازگشتش به‌سوی تو خالص شده است، پس بر محمّد خاتم پیامبران و بر خاندان پاکیزه و پاک‌نهاد او درود فرست و شفاعت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) را روزی‌ام فرما و از هم‌نشینی با او محرومم مساز، همانا تویی مهربان‌ترین مهربانان، خدایا! در چهارشنبه چهار حاجت مرا روا ساز: نیرویم را در طاعت خود و نشاطم را در بندگی خویش و رغبتم را در پاداشت و بی‌رغبتی‌ام را در آنچه موجب عذاب دردناک توست قرار ده، همانا تو به هر که بخواهی مهربانی.
۱۶ – تکنیک احترام ، توسل و توجه به قران مجید
قران چهار بطن یا مرحله دارد ؛
۱ – احترام و تکریم  ظاهر قران ،     ۲- قران خوانی     ۳ – قران دانی.       ۴ – قران باوری که مهمترین بخش است .
۱ – مرحله احترام و تکریم ظاهر قران ؛
خداوند استاد اخلاق حضرت اقای مولوی قندهاری را رحمت کند . در دفتر خاطراتم حدود ۱۵۰ جلسه را که در خدمت ایشان بودم را یادداشت کردم و پیشنهاد میکنم دوستان عزیز مقاله ۵۹ همین سایت را که حاج صادق اهنگران راجع به ایشان نوشته را مطالعه فرمایید
در جلساتی که درشبهای پنج شنبه در بیت الاحزان فلکه طبرسی منزل شخصی شان و یا شبهای یکشنبه در منازل اعضای جلسه برگزار میکردند ابتدا میفرمودند یک میز کوچک اورده و رویش یک پارچه سبز انداخته شود سپس می فرمودند یک جلد قران بیاورند که روی میز قرار دهند و هنگام اوردن قران میفرمودند همگی باید به احترام قران بپا خیزیم و پس از قرار گرفتن قران بر روی میز بنشینیم و با این کار احترام به ظاهر قران مجید  را اموزش میدادند و میفرمودند هرگاه کسی حامل قران بود بایستی به احترام قران بپا خیزیم .یک اقدام زیبای دیگر که مرحوم حضرت استاد انجام میدادند توسل به قران مجید بود با سلام به تک تک سورها بدین صورت که  السلام علیک یا سوره الحمد ، السلام علیک یا سوره البقره و…همینطور به ۱۱۴ سوره قران مجید سلام میدادیم و گاهی مثلا توسل به یکی از معصومین را هدیه به قران مجید و توسل به قران مجید را هدیه به ان معصوم میکردیم .
۲ – مرحله  قران خوانی ؛ پس از احترام به ظاهر قران مرحله بعد قرائت قران مجید است که تاکید ائمه معصومین قر ائت لااقل ۵۰ ایه است  چنانکه امام صادق(ع)فرمودند:«القرآن عهد الله الی خلقه فقد ینبغی للمرء و المسلم ان ینظر فی عهده و ان یقرأ منه کل یوم خمسین ایة؛قرآن پیمان خداوند با خلقش می‌باشد. پس سزاوار است که هر فرد مسلمان به عهد و پیمان خویش نگاه کند و همه روزه،پنجاه ایه از قرآن را بخواند»
۳- مرحله قران دانی ؛
مرحله سوم توجه به معانی ایات قران مجید است که با عنایت به زنجیره سرنوشت دیتا و اطلاعات و در اینجا پیامهای خداوند متعال در قران بستر افکار هستند لذا لازم است معنی ایات قرائت شده درک شوند تا با تفکر بر روی انها احساسات ما تحریک و باورهای جدید شکل گیرند که بستر افعال ما خواهند شد.
۴ – مرحله قران باوری ؛
مهمترین مرحله  و مهمترین هدف قرائت قران مجید ، قران باوری است چرا که باورها بستر افعال  و افعال بستر عادات و عادات بستر شخصیت و شخصیت بستر سرنوشت ماست.
پس حاصل قران خوانی،  قرانهای انسانی و حاصل کار بر روی باورهای قرانی ، انسانهای قرانی خواهد بود.

 

۱۷ – دعای دست نماز واجب با سخن گفتن با الله ؛
اللهم انی اسئلک و ادعوک باسمک العظیم العظم العز الاجل الاکرم یاالله یاالله یاالله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله (۱۰ مرتبه) ،
انت الرحمان و نعم الرحمان ، انت الرحیم و نعم الرحیم ، انت الکریم و نعم الکریم ، انت الغفور و نعم الغفور ، انت الودود و نعم الودود انت حی و نعم الحی ، انت القیوم و نعم القیوم ، انت المولی و نعم المولی ، انت النصیر و نعم النصیر انت العالم الغیب والشهاده هو الرحمان الرحیم و نعم العالم الغیب و الشهاده هو الرحمان الرحیم ، انت الملک القدوس و نعم الملک القدوس ، انت السلام و نعم السلام انت المومن و نعم المومن ، انت المهیمن و نعم المهیمن ، انت العزیز و نعم العزیز ، انت الجبار و نعم الجبار ، انت المتکبر و نعم المتکبر ، انت الخالق و نعم الخالق ، انت الباری و نعم الباری ، انت المصور له الاسماء الحسنی و نعم المصور له الاسماء الحسنی انت یسبح له ما فی السماوات و الارض و نعم  من یسبح له ما فی السماوات و الارض و انت هو العزیز الحکیم و نعم من هو العزیز الحکیم.
یا الله یا الله یا الله الهی ، عبیدک ببابک یا الله، فقیرک ببابک یا الله ، مسکینک ببابک یا الله ، اسیرک ببابک یا الله ، سائلک ببابک یا الله ، ذلیلک ببابک یا الله مستغفرک من ذنوبه ، اثامه ، خطیاته ، رکوعه سجوده ، قیامه ، قعوده ، لیله ، نهاره ببابک یا الله الحمید،  المجید الفتاح ، الرزاق یا الله الاحد الصمد الرحمان الرحیم صل علی محمد و اله  وعجل فرجهم
یا رب المحمد بحق المحمد اشف صدر المحمد بظهور الحجه یا رب العلی بحق العلی اشف صدر العلی بظهور الحجه یا رب الفاطمه بحق الفاطمه اشف صدر الفاطمه بظهور الحجه یا رب الحسن بحق الحسن اشف صدر الحسن بظهور الحجه یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه یا رب المحسن بحق المحسن اشف صدر المحسن بظهور الحجه یا رب الزینب بحق الزینب اشف صدر الزینب بظهور الحجه یا رب العباس بحق العباس اشف صدر العباس بظهور الحجه یا رب القاسم بحق القاسم اشف صدر القاسم بظهور الحجه یا رب العلی اکبر بحق العلی اکبر اشف صدر العلی اکبر بظهور الحجه یا رب العلی اصغر بحق العلی اصغر اشف صدر العلی اصغر بظهور الحجه یا رب جمیع شهدای کربلا و اسرای کربلا بحق جمیع شهدای کربلا و اسرای کربلا اشف صدور جمیع شهدای کربلا و اسرای کربلا بظهور الحجه ، یا رب السجاد بحق السجاد اشف صدر السجاد بظهور الحجه ، یا رب الباقر بحق الباقر اشف صدر الباقر بظهور الحجه ، یا رب الصادق بحق الصادق اشف صدر الصادق بظهور الحجه ، یا رب الموسی بحق الموسی اشف صدر الموسی بظهور الحجه ، یا رب الرضا بحق الرضا اشف صدر الرضا بظهور الحجه ، یا رب الجواد بحق الجواد اشف صدر الجواد بظهور الحجه ، یا رب الهادی بحق الهادی اشف صدر الهادی بظهور الحجه ، یا رب الحسن بحق الحسن اشف صدر الحسن بظهور الحجه ، یا رب جمیع انبیاء و اولیاء و اوصیاء و شهداء و صدیقین بحق جمیع انبیاء و اولیاء و اوصیاء و شهداء و صدیقین اشف صدور جمیع انبیاء و اولیاء و اوصیاء و شهداء و صدیقین بظهور الحجه یا رب الحجه بحق الحجه اشف صدره الشریف بظهوره یا ربنا بحقهم اشف صدورنا بظهور الحجه اللهم حصل مقاصدنا و یسر مطالبنا و اشف مرضانا و اغفر موتانا و سلم مسافرینا و اد دیوننا و جعل عواقب امورنا خیرا برحمتک یا ارحم الراحمین آمین یا رب العالمین .
۱۸ – تکنیک توجه به زنجیره سرنوشت ؛
همانطور که قبلا در مقاله زنجیره سرنوشت سایت  عرض شد ، پیامها ، افکار و افکار ، احساسات و احساسات ، باورها و باورها ، رفتارها و رفتارها ، عادات و عادات ، شخصیت و شخصیت سرنوشت ما را میسازند:
۱- پیامها  ۲ – افکار   ۳- احساسات   ۴ – باورها      ۵ – رفتارها      ۶ – عادات ۷ -شخصیت ۸ – سرنوشت ؛
که این هشت مرحله ” زنجیره سرنوشت ” نامیده می شوند.
ابتدای زنجیره سرنوشت ، پیامها میباشد که فرایندی بیرونی و هفت فرایند بعدی درونی هستند و هر مرحله بستر و لازمه بستر بعدی میباشد یعنی پیامها بستر و ایجاد کننده افکار و افکار بستر احساسات و احساسات بستر باورها و باورها بستر رفتارها و رفتارها بستر عادات و عادات بستر شخصیت و شخصیت بستر  سرنوشت افراد میباشند . لذا ضروریست برای داشتن سرنوشت عالی مرحله اول آن یعنی پیامهای دریافتی را مدیریت نماییم که چه پیامها و اطلاعاتی و از چه منابعی دریافت می کنیم .
در مقالات قبل بطور مشروح توضیح داده شد که  باورها میتوانند از سه منبع تامین شوند: ۱ – عقل ، ۲ – تجربه و ۳ – الهی .
۱- اما پیامهایی که منجر به باورهای عقلی میشوند گاهی خطا میکنند نظیر این باور که ” هر چیزی ارزش یکبار امتحان را دارد” . بر اساس این باور ما اگر حتی یکبار به سیم برق دست بزنیم و یا یکبار مواد مخدر ” شیشه ” را استعمال کنیم مرگ ما و معتاد شدن ما حتمی است. پس عقل گاهی خطا میکند لذا عقل مورد وثوق و قابل اعتماد نیست .
۲- پیامهایی که منجر به باورهای تجربی میشوند نیز مورد اعتماد نبوده و بعضا خطا میکنند که مثال آن آزمایش دانشمندان جهت تعیین زمان عمر موشهای ریخته شده به استخر بود  .
۳- معتبرترین پیام ها ، پیامهای الهی میباشند که از ناحیه خداوند متعال و احادیث و روایات ائمه معصومین و پیامبران الهی و مخصوصا قرآن مجید نقل شده است.  بیش از چهل و پنج سال است که از انقلاب اسلامی می گذرد اما متاسفانه بیشترین تمرکز مسئولین فرهنگی بر روی قرآن های انسانی بوده است یعنی پرورش انسانهایی که مسلط به قرائت صحیح قرآن و همچنین حافظ کل یا بخشهایی از قرآن مجید باشند در صورتی که بایستی بر روی پرورش انسانهای قرآنی کار می شد یعنی پرورش انسانهایی که پیامها و دستورات پرورشی قرآن مجید به دلهایشان نشسته و رفتارها و زندگی شان بر اساس آن باورها شکل گرفته باشد چرا که در تاریخ می خوانیم بسیاری از کسانی که شمشیر بر روی حضرت علی علیه السلام می کشند و برخی در جنگ جمل کشته می شوند حافظان ظاهر قرآن بوده اند اما مسیر حق را نشناختند.لذا با توجه به اهمیت تاثیر پیام های قرآنی در شکل گیری افکار و احساسات و رفتارها و سرنوشت انسانها  ، از ابتدای قرآن مجید به ترتیب برخی آیات پیام گونه ، در قالب لینک تلگرامی در انتهای صفحه اصلی همین سایت انتخاب و تقدیم حضور گردیده است.
با احترام و ادب  حسن زاده
۰۹۱۵۱۱۵۲۱۴۵
5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Scroll to Top