بسمه تعالی
در دقایق حدود دوم و چهاردهم در دو عدد از سخنرانی های مرحوم حضرت آقای مولوی قندهاری رحمه الله علیه ( استاد اخلاق آقا مصطفی خمینی در نجف اشرف ) در همین سایت ایشان در خصوص اهمیت نماز سخن می گویند(دوستان حتما مراجعه بفرمایند) .
نماز از مهمترین بسترهای سعادت است ( اشاره به مقالۀ درخت سعادت در همین سایت )، نماز از روزه هم مهمتر است گرچه روزه بسیار سخت است اما نماز مظهر نام الله است. اقامه و ایستادن نماز مظهر “الف” الله ، و رکوع آن مظهر “لام” الله و تشهد آن مظهر “ه ” الله است. اهمیت به نماز نشانه ایمان و تقید انسان به خداوند است زیرا زمانهای اقامۀ نماز لابلای فعالیتهای روزمرۀ ما قرار دارد لذا برای اقامۀ آن بایستی دیگر فعالیتها را برای مدتی تعطیل و وقفه بدهیم که بعضا با منافع مادی ما در تضاد خواهند بود لذا کسی که این عمل را انجام دهد یعنی در روز چند مرتبه دنیایش را فدای تقید به نماز اول وقت نماید در نتیجه هر روز ایمان در وجودش استوارتر خواهد شد.
نکات مهم :
۱- اهمیت دادن به زمان برگزاری و اقامۀ نماز ، لذا لازم است از دقایقی قبل وضو گرفته و همچون عاشقی به انتظار ملاقات و گفتگو با معبود خود یعنی خداوند متعال باشیم ، مرحوم آقای مولوی در سخنرانی خود می فرمایند چون امام عصر همیشه در اول وقت نماز را اقامه می فرمایند لذا آنانکه در اول وقت نماز را به پا دارند نمازشان با نماز امام عروج می کند ” چون در نماز ما می گوییم ” ایاک نعبد و ایک نستعین “ و امام هم می فرمایند ” ایاک نعبد و ایک نستعین “ لذا خداوند متعال جل شانه ،به احترام نماز امام که همیشه مقبول خداوند متعال است نمازهای شکسته و ناقص ما را هم انشاءالله پذیرفته و شامل ” ایاک نعبد و ایاک نستعین “ امام می شویم .
۲-سعی کنیم نمازها را تا حد امکان به جماعت اقامه کنیم تا تداعی کنندۀ وحدت مومنین و مسلمانان باشد و تاییدی بر قرائت” نعبد ” و ” نستعین ” در سورۀ مبارک حمد که بصورت فعل جمع آمده است ،
۳-نمازهایی را که فرادی و به تنهایی اقامه می کنیم بسیار آرام و با آرامش و دقت بخوانیم و سعی کنیم به معانی آنچه می گوییم توجه نماییم و بسیار به آرامی به رکوع و سجود برویم،
۴- ذکرهای رکوع و سجود را فرد و ترجیها هفت مرتبه همراه با یک صلوات ادا کنیم و بدانیم صلوات مکمل ذکر ما می باشد زیرا وقتی که می گوییم “سبحان ربی العظیم و بحمده” یعنی منزه است پروردگار من و من به حمد او مشغولم همین قرائت ذکر صلوات بیانگر حمد خداوند متعال توسط ماست . البته مرحوم حضرت آقای مولوی در سخنرانی های همین سایت پیشنهاد می فرمایند ذکر رکوع و سجود را دو تا دوتا بصورت فرد افزایش داده و تا عدد ۱۹ ادامه دهیم و سپس دو تا دو تا کم کرده و مجددا به عدد ۷ برسانیم .
۵-محل اقامۀ نماز ترجیها خلوت و از موارد برهم زنندۀ تمرکز نظیر تلویزیون و سر و صدا دور باشد ،
۶-لباس پاک و ترجیها تمیز و معطر باشد ،
۷-اذان و اقامه با توجه گفته شود ،
۸-بعد از پایان نماز در صورت امکان حتما تعقیبات گفته شود.
– قرائت برخی آیات و سوره های قرآن مجید نظیر آیه الکرسی ، آیه نور ، آخر سورۀ حشر ، سورۀ فجر و سورۀ یاسین ،
– صبح ها بعد از آیات فوق “سورۀ والفجر” هم خوانده شود که منصوب به حضرت اباعبدالله حسین علیه السلام می باشد و در انتهای آن این ذکر گفته شود:
یا حسین یا حسین یا حسین یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ،
یا حسین یا حسین یا حسین ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً ،
یا حسین یا حسین یا حسین فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ،
یا حسین یا حسین یا حسین وَادْخُلِی جَنَّتِی.
– قرائت ادعیه مشترک، البته پیشنهاد می شود ادعیه ای که بعنوان گلچین ادعیه در همین سایت تهیه شده لااقل از شمارۀ یک تا ذکر ۲۵ مرتبه ای آن هر روز بعد از نماز صبح قرائت شود.
– پس از نماز سر به سجده برده و خداوند را به نعمش شکر کرده و بعد گونۀ راست را به مهر گذاشته و بگوییم :
۱- اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ ، اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ ، وَشٰايَعَتْ وَبٰايَعَتْ وَتٰابَعَتْ عَلىٰ قَتْلِهِ ، اَللّٰهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً ،
۲- صل الله علیک یا مولاتی یا فاطمه الزهرا ،
۳- مولاتی انی توجهت و استشفعت و توسلت بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا فی الدنیا و الاخره یا وجیه عندالله اشفعی لنا عندالله ،
۴- یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی .
سپس گونۀ چپ را به مهر نهاده و این بار هر ماه یک امام را در نظر گرفته و همان چهار بند را قرائت می کنیم یعنی مثلا برای این ماه حضرت رضا علیه السلام را نیت کرده و برای ماه بعد حضرت جواد علیه السلام و به ترتیب کل ۱۴ معصوم را دور می کنیم ؛
۱ – اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ ، اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ ، وَشٰايَعَتْ وَبٰايَعَتْ وَتٰابَعَتْ عَلىٰ قَتْلِهِ ، اَللّٰهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً
۲- صل الله علیک یا مولای یا اباالحسن یا علی ابن موسی الرضا ،
۳- مولای انی توجهت و استشفعت و توسلت بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا فی الدنیا و الاخره یا وجیه عندالله اشفع لنا عندالله ،
۴ – اغثنی یا مولای یا اباالحسن یا علی ابن موسی الرضا اغثنی یا مولای یا اباالحسن یا علی ابن موسی الرضا اغثنی یا مولای یا اباالحسن یا علی ابن موسی الرضا
دلیل آوردن لعن دشمنان ائمه در ابتدا ، کلمۀ طیبۀ لا اله الا الله است چرا که کلمۀ لا اله در ابتدا آمده و سپس الا الله ، پس دل باید ابتدا از محبی غیر خدا تخلیه شود و آنگاه با محبت حضرت حق نورانی شود ( اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت یابی ) لذا دل ما نیز ابتدا با لعن دشمنان محمد و آل محمد باید از محبت دشمنانشان خالی شود و آنگاه با ذکر آنان مصفا شود .
پس با این عمل هر نماز واجب را با توسل به خداوند متعال و ائمۀ معصومین به پایان می رسانیم ( اشاره به مقالۀ درخت سعادت) اما همواره یادمان باش که بستر و شرط قبولی توسل ، سنخیت است و بستر سنخیت تقوا و بستر تقوا تذکر و به یاد خداوند بودن است که این سه بستر را در زمان میان هر دو نماز واجب بایستی رعایت کرد تا در زمان اقامۀ نماز چیزی برای گفتن و راز و نیاز با خداوند داشته باشیم و حال خوشی بدست آوریم. نماز مقبول شده نمازی است که در پایان آن با توبه از گناهان عمدی و غیر عمدی مرتکب شده ، با اراده ای مصمم بسوی رعایت تقوا گام نهیم تا با توسلات قبول شده مورد عنایت حضرت حق جل اعلی قرار گیریم و به انوار جلوه های حضرتش معرفت یابیم و آنگاه ناممان در صف عاشقانش ثبت شود و با زبان دل بگوییم:
به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
پس از پایان نماز و سه سلام که با توجه به حضرت اباعبدالله علیه السلام و حضرت رضا علیه السلام و امام زمان علیه السلام دادیم ، سپس دست گدایی بسوی کعبه و به نیت امام زمان دراز کرده و سه ذکر ذیل را مخصوصا پس از نماز صبح می گوییم :
یا بقیه الله اغثنا یا بقیه الله ادرکنا ۱۴ مرتبه ،
یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب ادرکنا و لا تهلکنا ۳ مرتبه ،
یا فارس الحجاز یا اباصالح المهدی یا اباالقاسم ادرکنا و لا تهلکنا ۳ مرتبه .
انشاءالله همیشه بر صراط هدایت و مورد عنایت خداوند متعال باشید .
حمد زیادتی نعمت و دفع بلیات منصوب به حضرت علی علیه السلام
شبی پس از تهجد مرا خواب ربود و در عالم واقعه حضرت علی علیه السلام را دیدم ، عرض کردم حمدی را بمن تعلیم فرمایید که هنگام هر نعمتی قرائت نمایم و ثواب شکر آن نعمت را داشته باشد و باعث زیادتی نعمت و دفع بلیات شود .حضرت فرمود این حمد را بخوان :الحمدُللهِ الذی لایَنسی مَن ذَکَرهُ ،الحمدُللهِ الذی لایَخیبُ من دَعاهُ ،الحمدُللهِ الذی مَن تَوَکلَ عَلَیه کَفاهُ ،
الحمدُللهِ الذی مَن وَثَقَ بِهِ لَم یَکِلهُ الی غَیرهِ ،
الحمد للّه الذی یجزی بالإحسان إحسانا ،
الحمدُللهِ الذی یَجزی بِالصّبرِ نَجاه ،
الحمدُللهِ الذی یَکشِفُ ضُرَنا بَعدَ کُرَبِنا ،
الحمدللهِ الذی هُوَ رَجاؤُنا حِین َتَنقَطِعُ الِحَیلُ عَنّا ،
الحمدللهِ الذی هُوَ ثِقَتُنا حِینَ تَسُوءُ ظُنُونَنا بِأَعمالُنا .
و فرمود این حمد را پس از هر نماز و هنگام هر نعمت و بلیه بخوان که سریع الاجابه است.انشاءالله
التماس دعای خیر -حسن زاده
با سلام و ادب جناب آقاي مهندس مطالب بسيار آموزنده و كاربردي هستند ، شخصا به علما و عاشقان مكتب ولايت بي نهايت علاقمند هستم و بسياري از كتب زندگي اين علما را تهيه كرده ام با نكات شما بيشتر به سوي عمل به فرائض ياداور ي مي گردد در پناه خدا باشيد