بنام خدا
ماجرای سوتی سازمان فضایی ناسا :
هر دهه در آمریکا کتابی بنام اشتباهات بزرگ چاپ می شود. یکی از خاطرات مربوط به رئیس سازمان ناسا آمریکا است که در این کتاب ثبت شده و بشرح ذیل است.
وقتی فضانوردان از جو خارج می شدند بعلت عدم وجود جاذبه قادر به نوشتن گزارش نبودند زیرا جوهر خودکار یا خودنویس اثری بر روی کاغذ نمی گذاشت.در سال ۱۹۶۸ رئیس سازمان ناسا تصمیم گرفت این مشکل را حل کند و لذا از تمام شرکتهای تجاری و پژوهشی دعوت به همکاری کرد.سرانجام پس از ۵/۸ ماه زمان و حدود ۱۱ میلیون دلار سرمایه گذاری یک شرکت پژوهشی موفق شد قلمی بسازد که در تمام شرایط جوی از قبیل زیرآب ، در فضا و در سرمای شدید و گرمای شدید و خلاصه در تمام شرایط قابل استفاده باشد.زمانی که این محصول رونمای گردید و جشنی در این خصوص گرفته شد تلگرامی از طرف سازمان فضایی روسیه به دستشان رسید با این متن :
کاری بسیار خنده دار انجام داده اید ما سالهاست برای ثبت اطلاعات در فضا از مداد استفاده می کنیم .تمام .
به گفته رئیس وقت سازمان فضایی ناسا پس از دریافت این تلگرام ۴ ماه دفتر پژوهشی تعطیل شد..وی علت شکست و اشتباه در این مورد را تمرکز بر روی مشکل معرفی کرد در حالی که روسها بر روی یافتن راه حل تمرکز کرده بودند.
تحلیل : متاسفانه ماجرا این است که ما برای پیشبرد اهداف هنگامی که به مشکلی برخورد می کنیم بجای اینکه دنبال یک راه حل بهتر بگردیم دنبال حل مشکل راه حل اول میرویم یعنی مثلا در مثال فوق بجای اینکه دنبال یک راه حل جدید و یافتن وسیله ای که جوهر ندهد برویم هدفمان را حل کردن مشکل جلوگیری از پخش جوهر توسط خودکار قرار میدهیم.
یا بطور مثالی اگر فرزندمان زیاد با کامپیوتر بازی میکند ( بعنوان یک مشکل ) بجای اینکه دنبال راه حل نظیر پر کردن اوقات او با کارهای مفید دیگر نظیر کلاسهای اموزشی علمی و کاراموزی یا ثبت نام در کلاسهای ورزشی پر کنیم ، می رویم دنبال حل مشکل زیاد بازی کردن نظیر توبیخ و یا محروم کردن او با گرفتن یا پنهان کردن ابزارهای بازی کامپیوتر و …که مسلما موجب پنهان کاری او و رفتن نزد دوستان دیگر و گیم نت ها میشود که مواجه با محیطهای غیر ایمن نیز بر مشکلاتش افزوده میشود.
این معضل متاسفانه و متاسفانه در مدیریت شرکتها و حتی کشورداری نیز بوفور دیده میشود که بجای حل مساله دنبال حل مشکل می روند مثلا در خصوص معضل مواد مخدر بجای برخورد با عوامل ایجاد کننده آن ( حل مساله ) بدنبال برخورد خشن با معتادان اعم از ضرب و شتم و یا زندانی کردن و …انها میرویم ( حل مشکل ) .
در خصوص ماجرای شهادت سردار بزرگوار شهید سلیمانی نیز متاسفانه همین خطا صورت گرفته و می گیرد. همچنانکه در همین سایت طی مقاله زنجیره سرنوشت اورده شد پیامها افکار را میسازند و افکار احساسات و احساسات باورها و باورها رفتارها و رفتارها عادات و عادات شخصیت و شخصیت سرنوشت انسانها و جوامع را میسازند. ما در اینجا به مصیبت ترور و فقدان شهید دچار شدیم و راه حل این معضل این است که با عنایت به مقاله زنجیره سرنوشت با شناسایی شخصیت ، عادات ، رفتارها و باورهایی که فردی چون شهید سلیمانی را بوجود اورد و اموزش و پیاده سازی ان باورها بر اساس مراحل زنجیره سرنوشت بر روی جوانان از مقاطع ابتدایی تا دانشگاه ، بتوانیم هزاران سلیمانی را برای فردای این کشور پرورش دهیم اما متاسفانه با تکثیر تصاویر و عکسها و خروجی های شهید اعم از سخنان و اقدامات و عملکردها ، اکثر انرژی و هدفها بر روی مشکل متمرکز شده است. یکی از شگردهای دشمنان اسلام که بعضا ما هم با ان همراهی می کنیم ” از پاپ کاتولیک تر بودن است” . افراط در بزرگ کردن مشخصات ظاهری و نام و کوچه و خیابان بنام کردن و تصویر را در صفحات اول روزنامه ها انداختن موجب عادی شدن موضوع شهادت و بعضا دلزدگی افراد میشود که شگرد انگلیس و دشمنان این کشور است که باید مراقب بوده و با انها همراه نشد.
با عرض تاسف این معضل در مورد دین و دینداری نیز رسوخ کرده است.بطور مثال اقامه عزاداری و سیاه پوش کردن و سیاه پوش شدن در شهادت باعبدالله پرداختن به حل مشکل است زیرا هدف امام حسین ع این نبوده است و هدف ایشان و راه حل مساله عاشورا ارتقاء معرفت شیعیان و انسانها نسبت به شخصیت و عادات و رفتارها و باورهای امام است ولی ما در محرم و عاشورا مظلومیت و به شهادت رسیدن ایشان را سرلوحه کارهایمان قرار میدهیم و به این فکر نکرده ایم که چه چیز در ذهن امام بوده که از سلامت جسم و بودن خود و اقوام و اصحابش مهمتر است که رضایت به شهادت میدهند.
چرا چنین است زیرا اکثر ما ” عمل را برای عمل انجام میدهیم ” نماز می خوانیم که نماز خوانده باشیم ؛ قران میخوانیم که قران خوانده باشیم و …وعزاداری می کنیم که عزاداری کروه باشیم در حال که همانطور که در مقاله اول سایت درخت سعادت عرض شد ، نماز و قران و دعا و روزه و ..بستر هستند که به یاد خداوند باشیم ، چرا؟
تا تقوا را رعایت نماییم ، چرا؟
تا با تقوا سنخیت یابیم با صفات مطلوب حضرت حق و ائمه معصومین ع، چرا ؟
تا توسلات ما مقبول حق افتد زیرا توسل بی تقوا و بی سنخیت ره بجایی نمی برد، چرا؟
تا با قبول توسل برخاسته از سنخیت مورد عنایت حضرت حق قرار گیریم ، چرا؟
تا با عنایت خداوند متعال معرفت یابیم به صفات پسنده خداوندی ،چرا ؟
تا که شیفته و عاشق ذات اقدس اله شویم که عشق بدون معرفت حاصل نمی شود و معرفت در دلهای بی تقوا و ناپاک جایی ندارد .مجنون زمانی مجنون شد که روی لیلی و صفات او را نظاره گر شد.چرا ؟
زیرا انکه قلب خود را از منیت و خودخواهی جارو و تخلیه کرد همواره به یاد خداوند و اعمالش در جهت کسب رضایت معشوق می شود و رضایت خداوند جز به شکر عملی نعمتهای او در جهت خیر رساندن به مخلوقاتش نیست. قلما قدما و لسانا. اگر پول نداریم که بذل کنیم زبان گویا که داریم ؛ زمانی که سوار اتوبوس میشویم نزد راننده رفته و از زحماتش برای رساندن مردم به مقصد از صبح زود تا سیاهی شب ، تشکر کنیم و بگوییم تلاش و زحماتش را میبینیم و از آن متشکریم ، زمانی که در صف نانوایی در وسط گرمای تابستان نان می خریم به شاطر نانوا که در ان گرمای محیط مقابل اتش نان مرغوب برایمان اماده می کند بگوییم تلاشش را می بینیم و از ان متشکر هستیم ، زمانی که از نزدیکی پلیسهای نیروی انتظامی که در سرما و گرما مراقب امنیت ما هستند رد میشویم نزدشان برویم واز انان که روز و شب و در سرما و گرما جانشان را برای امنیت و اسایش ما به خطر می اندازند تشکر کنیم و بگوییم تلاششان را میبینیم و از ان متشکریم . خودم این کار را برای هرسه گروه انجام دادم و انعکاس رفتار آنان فوق العاده بوده و بسیار انرژی گرفته و تلاش انان مضاعف میشد .
در خاتمه سفارش زیبا و مهم حضرت صادق ع تقدیم دوستان میشود :
(از اصول کافی)، ابى اسامه زيد شحّام گويد: امام صادق (ع) به من فرمود:
به آنان كه از من اطاعت و به سخنانم عمل می کنند سلام برسان، و ، شما را به تقواى خداى عز و جل، و پرهيزکارى در دين، و كوشش در راه خدا، و راستى در گفتار، و برگرداندن امانت به صاحبانش، و سجده طولانى، و خوشرفتارى نسبت به همسايگان سفارش می کنم، زيرا حضرت محمد (ص) به همين منظور مبعوث شده است. و به كسانى كه به شما اعتماد می کنند چه نيكوكار باشند يا بدكار، امانت را برگردانيد زيرا پیامبر (ص)حتى به اداى سوزن و نخ فرمان داده است. صله رحم به جا آوريد و در تشييع جنازه شركت كنيد و به عيادت بيمار برويد و اداى حقوق نماييد زيرا به كسى از شما مى توان جعفرى مذهب گفت كه در دينش متّقى، و درست گفتار و امانتدار و با مردم خوشخو باشد، و چنين شخصى با اين گونه كارهايش مرا مسرور مىسازد، و اين است روش و آيين جعفرى.
اگر شيعه ما داراى اين صفات نباشد برايم مايه اندوه و ننگ است، و مردم می گویند: اين است آيين جعفر صادق (ع)، به خدا سوگند پدرم ، حضرت باقر (ع) ،به من فرمود: كسى از پيروان حضرت على (ع) زينت قبيله اى است كه از همه كس بيشتر اداكننده امانت، و برآورنده حقوق و در گفتار و امانت از همه صادق تر باشد به گونه اى كه اگر از هر كس در باره او سؤال شود بگويند مانند فلانى بايد بود، زيرا از ما امانتدارتر و درست گفتارتر است.
از کتاب آداب معاشرت از دیدگاه معصومین تالیف شیخ حر عاملی ص ۱۷
قوت بازوی پرهیز به خوبان مفروش
که در این خیل حصاری به سواری گیرند.
با احترام و ادب خدمت سروران و دوستان گرامی و آرزوی تعجیل در فرج امام زمان عج و سعادت و بهروزی تمامی مردم ایران و جهان – حسن زاده