بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و ادب خدمت دوستان گرامی
دین اسلام دین تفکر است چنانکه ؛
۱ – طريحى در مجمع البحرين در ماده «فكر» مىنويسد در حديث است: «تفكر ساعة خير من عبادة ستّين سنة یعنی ساعتی تفکر از شصت سال عبادت برتر است .
۲ – امام صادق (ع) فرمودند: «بهترین عبادتها، مداومت بر تفکر درباره خدا و قدرت اوست».
۳ – در فرمایشی دیگر می فرمایند: «بیشترین عبادت اباذر که رحمت خدا بر او باد، اندیشه و عبرت گرفتن بود.»
۴ – معمر از امام رضا(ع) نقل کرده که فرمودند: « عبادت به کثرت نماز و روزه نیست، بلکه عبادت اندیشه در امر پروردگار است».
۵ – در حدیثی از موسی بن جعفر(ع) به هشام بن حکم فرمودند : « خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و حجت پنهان. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامان و حجت باطنه، عقول و افکار است»
در مقاله زنجیره سرنوشت هم عرض شد مهمترین بستر سرنوشت ما تفکر است و اطلاعات بدون تفکر و فقط بر بستر احساسات ، خط کشیدن بر آب است . دیتا و اطلاعات دریافت شده توسط حواس پنج گانه اعم از مطالعه و یا شنیدن بستر افکار است و افکار بستر احساسات و احساسات بستر باورها و باورها بستر رفتار و رفتار بستر عادات و عادات بستر شخصیت و شخصیت بستر سرنوشت است. لذا تاثیر یک سخنران که تفکر را فعال کند از یک مداح که احساسات را فعال کند به مراتب موثرتر و برتر خواهد بود. حال چند نمونه از مقالات قبلی سایت در خصوص تاثیرات مهم دین بر زندگی فردی و اجتماعی تقدیم حضور میشود:
۱ – مقاله شادی
۲ – مقاله خلع ید
۳ – مقاله فلسفه بسم الله الرحمن الرحیم
۴ – مقاله دو بال پرواز
۵ – مقاله فلسفه تسبیح حضرت زهرا س
۶ – مقاله فلسفه ذکر صلوات بعنوان برترین ذکر
۷ – گریزی بر منیت
۸ – مقالات نقل کرامات و معجزات واقعی از زبان خادمان با ذکر نام و تلفن تماس ایشان و تاثیر آن بر اصلاح باورها و رفتارها ،
۱ -مقاله شادی؛
حدود ۱۷ سال قبل یکی از استادان مدیریت فرمود چندی قبل مقاله ای تحت عنوان مقاله شادی توسط سازمان یونسکو جزء مقالات برتر سال معرفی شد. که چکیده اش این بود که شادی مساوی است با تقسیم عمل بر توقع. میدانیم برای افزایش نتیجه یک کسر یا باید صورت بزرگ شود و یا مخرج کوچک شود. اما صورت ثابت است مثلا یک نان به فقیری یا همسایه داده ایم و یا فردی را با خودرو به مقصد رسانیده ایم حال اگر می خواهیم شادی ما زیادتر شود باید توقع خود را کاهش دهیم چون گاهی افراد تشکر کردن را بلد نیستند ویا یادشان میرود تشکر کنند. اگر ما توقع تشکر داشته باشیم شادی مان کم و دلخور میشویم و چه بسا دیگر آن فعل خوب را انجام ندهیم ولی اگر روی کاهش توقع خود کار کنیم شادی ما افزایش و انگیزه انجام کار خیر استمرار خواهد داشت.مدتی بعد متوجه شدم دین اسلام ۱۴۰۰ سال قبل انجا که فرموده کارها را قربه الی الله انجام دهید دقیقا منطبق بر همین فرمول بوده و چه بسا به مراتب بهتر از ان میباشد زیرا در مقاله شادی یونسکو گفته توقع را کم کنید اما انگیزه والایی جز بروز شادی ذکر نکرده اما دین اسلام میگوید کارها را برای رضای خدا انجام دهید که بالطبع شادی ما زیاد و نتیجه کار خیر خود را هم در این جهان فانی و هم در جهان باقی خواهیم دید.
۲ – مقاله خلع ید ؛
حدود ۱۲ سال قبل یکی از دوستان متقی به من گفت ناصر تو که خادم حضرت رضا ع هستی ایا خلع ید کرده ای؟ سوال کردم خلع ید چیست ؟ فرمود برو خدمت حضرت و عرض کن اقا جانم ، مالم و خانواده و فرزندانم و خانه و خودرو و هرچه بظاهر متعلق به من است ( گرچه همه موقت است) را تقدیم حضور شما کردم و اینک بعنوان امانت شما نزد خود قبول میکنم . خوب حالا مثلا ماشین شما مال کی آست ؟ مسلما متعلق به حضرت و ان به ان باید این باور را به خود متذکر شویم.از قضا چند روز بعد که جهت مراجعه به منزل پارکینگ خدام رفتم دیدم درب راننده و درب عقب خودرو ضربه خورده که رو به حضرت کردم که اقا ماشین شما را زده اند و از ناحیه خودم کاملا خاطی را بخشیدم چون ماشین مال من نیست. مدتی بعد هنگام رانندگی ، که قبلا خیلی ارتیستی می رفتم ، به نفسم گفتم ماشین مال حضرت و نزد تو امانت است لذا بایستی امام پسند رانندگی کنی.با ارامش ، با گذشت از خطای دیگران، با احترام به عابران و حتی گاهی با سوار کردن رایگان عابران .
مدتی بعد به خودم گفتم ناصر این چشم و گوش و زبان نیز متعلق به حضرت و امانت نزد توست لذا امام پسند استفاده کن و از توهین و سرزنش و غیبت و تهمت که حضرت دوست ندارد دوری کن خلاصه خلع ید یک حس مراقبه عالی به انسان میدهد. حال اگر مسیحی هستیم به حضرت مسیح ع و اگر یهودی هستیم به حضرت موسی ع و یا هر معصوم و پیامبری که ارادت داریم می توانیم خلع ید نموده و با یاد و عشق ان حضرت زندگانی زیبایی را برای خود رقم بزنیم. ایا قبول دارید که دین میتواند چقدر ارزشمند و انسان ساز باشد البته دو هفته قبل هنگام کشیک حرم در ورودی باب الولایه یکی از فرماندهان نیروی دریایی را ملاقات کردم که ضمن نوضیح ماجرای خلع ید عرض کردم با وجود خطرات نظامیان این تکنیک فوق العاده برای شما لازم و روحیه دهنده است که با استقبال وی روبرو شدم .
۳ – مقاله فلسفه بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه تاکید بر تفکر در دستورات دینی ، عرض میکنم معمولا ذکر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم را جهت تبرک و تیمن می گوییم اما یک تعبیر دیگر نیز دارد و ان این است که زمانی که کاری را شروع میکنیم مثلا ماشین را استارت میزنیم میگوییم ” خداوندا با اجازه و اذن تو ماشینی را که متعلق به تو و امانت نزد من است را روشن میکنم” و یا اگر وارد منزل میشویم یا هر کاری را شروع میکنیم همین تاکید را به نفس خود می کنیم و این عمل کاملا مکمل خلع ید و در راستای تحقق اهداف ان میباشد.می بینید دین چقدر زیبا زندگی و کارهای ما را مدیریت و هدایت و استرس و نگرانی را از وجود ما دور میکند .
۴ – مقاله دو بال پرواز
همچنانه هر پرنده برای پرواز دو بال لازم دارد هر انسان و هر مجموعه از انسانها اعم از کوچک و بزرگ و حتی یک کشور برای پرواز و رشد و بالندگی به دو بال نیاز دارند بال تخصص و بال لیاقت .
در مقالات قبل عرض شد اگر مثلا زلزله ای رخ دهد و لوستر اتاق بر روی میزی سقوط کند و ان را بشکند ، میز معلول و لوستر علت و زلزله علت العلل است .علت ها جبری و علت العلل ها اختیاری است.بطور مثال نعمتهای و یا بلاهای طبیعی نظیر بارش بارانها و یا خشکسالی ها و غیره و یا وجود مدیران لایق و یا نالایق ها ، اختلاسها و غیره همگی علت و جبری هستند و علت العلل اختیاری انها رفتارهای انسانها و جامعه در کسب لیاقت است و دلیل این ادعا ایه ۱۱ سوره مبارکه رعد و ایات ۶ الی ۲۶ سوره مبارکه فجر و ایه ۷ سوره مبارکه ابراهیم است .
۱ – در ایه ۱۱ سوره مبارکه رعد میفرماید خداوند حال اقوام را بسوی خوبی و یا بدی تغییر نمیدهد مگر بر اساس رفتار نفوس که مستعد نزول نعمت باشند یا نقمت
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ .
در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد هيچ برگشتى براى آن نيست و غير از او حمايتگرى براى آنان نخواهد بود .
۲ – در ایات ۶ الی ۲۶ سوره مبارکه فجر نیز خداوند سه قوم عاد و ثمود و فرعون را در اوج قدرت و اقتدار مثال میزند که بعلت داشتن دو صفت ، طغیان در زمین و زیاده روی در فساد ، مستوجب نزول تازیانه های عذابهای الهی شدند ؛
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ،
آیا ندانسته ای که پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟ (۶)
إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ،
و [با آن شهر] اِرم که دارای کاخ های باعظمت و ساختمان های بلند بود؟ (۷)
الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ،
همان که مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟ (۸)
وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ،
و با قوم ثمود آنان که در آن وادی [برای ساختن بناهای استوار و محکم] تخته سنگ ها را می بریدند؟ (۹)
وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ،
و با فرعون نیرومند که دارای میخ های شکنجه بود؟ (۱۰)
الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ،
همانان که در شهرها، طغیان وسرکشی کردند؟ (۱۱)
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ،
و در آنها فساد وتباه کاری فراوانی به بار آوردند؟ (۱۲)
فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ،
پس پروردگارت تازیانه عذاب های گوناگون را بر آنان فرو ریخت. (۱۳)
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ،
بی تردید پروردگارت در کمین گاه است؛ (۱۴)
فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ،
اما انسان، هنگامی که پروردگارش او را بیازماید و گرامی داردش و نعمتش بخشد، می گوید: پروردگارم [چون شایسته و سزاوار بودم] مرا گرامی داشت، (۱۵)
وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ،
و اما چون او را بیازماید، پس روزی اش را بر او تنگ گیرد، گوید: پروردگارم مرا خوار و زبون کرد. (۱۶)
كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ،
این چنین نیست که می پندارید، بلکه [زبونی، خواری و دور شدن شما از رحمت خدا برای این است که] یتیم را گرامی نمی دارید (۱۷)
وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ،
و یکدیگر را بر طعام دادن به مستمند تشویق نمی کنید (۱۸)
وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ،
و میراث خود را [با میراث دیگران بی توجه به حلال وحرام بودنش] یک جا و کامل می خورید (۱۹)
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ،
وثروت را بسیار دوست دارید. (۲۰)
كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ،
این چنین نیست که می پندارید، هنگامی که زمین را به شدت درهم کوبند (۲۱)
وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ،
و [فرمان] پروردگارت برسد، وفرشتگان صف اندر صف حاضر شوند، (۲۲
فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ،
اما انسان، هنگامی که پروردگارش او را بیازماید و گرامی داردش و نعمتش بخشد، می گوید: پروردگارم [چون شایسته و سزاوار بودم] مرا گرامی داشت، (۱۵)
وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ،
و اما چون او را بیازماید، پس روزی اش را بر او تنگ گیرد، گوید: پروردگارم مرا خوار و زبون کرد. (۱۶)
كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ،
این چنین نیست که می پندارید، بلکه [زبونی، خواری و دور شدن شما از رحمت خدا برای این است که] یتیم را گرامی نمی دارید (۱۷)
وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ،
و یکدیگر را بر طعام دادن به مستمند تشویق نمی کنید (۱۸)
وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ،
و میراث خود را [با میراث دیگران بی توجه به حلال وحرام بودنش] یک جا و کامل می خورید (۱۹)
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ،
وثروت را بسیار دوست دارید. (۲۰)
كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ،
این چنین نیست که می پندارید، هنگامی که زمین را به شدت درهم کوبند (۲۱)
وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ،
و [فرمان] پروردگارت برسد، وفرشتگان صف اندر صف حاضر شوند، (۲۲
وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى،
در آن روز دوزخ را بیاورند، در آن روز انسان متذکّر شود و کجا این تذکر برای او سودمند افتد؟! (۲۳)
يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ،
می گوید: ای کاش برای این زندگی ام [عبادت خالصانه و کار نیک] پیش فرستاده بودم. (۲۴)
فَيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ،
پس در آن روز هیچ کس چون عذاب کردن او عذاب نکند، (۲۵)
وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ،
و هیچ کس چون به بند کشیدن او به بند نکشد. (۲۶)
۳ – و در ایه ۷ سوره مبارکه ابراهیم میفرماید ؛
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ،
و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد [نعمت] شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسى نماييد قطعا عذاب من سخت خواهد بود (۷
و بسیاری ایات دیگر خداوند علت العلل نزول بلاها و یا نعمت ها را بیان و حجت را بر بندگان تمام کرده است.در تایید نقش دین و دیانت در رشد و تعالی مجموعه ها ،یک نمونه اجرایی ان شرکت نیمه دولتی کابل خودرو سبزوار متعلق به سازمان گسترش است که در سال ۱۳۷۷ با حدود ۳۰۰ پرسنل در حال ورشکستگی در حراج ان به مبلغ حدود بود ۶۰ میلیون بودند ولی با عنایت خداوند متعال و لحاظ علت العلل ها در سال ۱۳۷۸ از تولید حدود ۷۵۰ هزار در سال به ۱۸۰۰ هزار با سود خالص حدود ۸۰۰ میلیون رسید و در سال ۱۳۷۹ به تولید ۲۴۰۰ هزار رسید که نه تنها از ورشکستگی که نجات پیدا کرد بلکه از بهترین شرکتها و از ژاپن تیمی برای بررسی موفقیت ان اعزام شده بود و این نبود مگر لطف خداوند در پرتو لحاظ علت العلل ها و کسب بال لیاقت.
سال ۱۳۷۷ یکی از دوستان صمیمی ام بنام دکتر محمد تولیت دارای فوق لیسانس مدیریت بهره وری و دکترای مدیریت صنایع ، به من گفت یکی از شرکتهای تابعه ایران خودرو در حال ورشکستگی است و در مدت اندکی ۴ مدیر عوض کرده و گویا به ۶۰ میلیون تومان حراج شده بیا برویم و نجاتش دهیم که قبول کردم .
لذا با دوستم رهسپار شدیم و از یک طرف کایزن را پیاده و از طرف دیگر روی ارتقاء لیاقت جامعه کوچک شرکت شروع به اقدام کردیم.؛
۱ – ابتدا به موازات کارهای صنعتی ، واحدی بنام کمیته حمایت از محرومین تاسیس کردیم ،
۲ – به پرسنل اعلام کردیم هر مقدار مایل هستند اعلام کنند تا واحد مالی از حقوق انها کسر و بحساب کمیته واریز نماید،
۳ – به پرسنل اعلام شد هر محرومی سراغ دارند معرفی کنند تا بررسی و تحقیق و تحت پوشش قرار گیرند ،
۴ – هر ماهه مواد غذایی خریداری و به محرومان تحویل می شد،
۵ – برخی پروسه های ساده خط تولید نظیر پلیسه گیری و بستن پیچ و مهره به خانواده های تحت پوشش و معلولین اداره بهزیستی شهر محول شد که با مسئولیت من ارسال و عودت میشد و طبق محاسبه واحد مالی همان مبلغی که به پرسنل شرکت داده میشد ، به ایشان پرداخت میگردید که هم دعای محروم را کسب میکردیم و هم کارها چون فعالیت خانوادگی بود سریعتر انجام میشد.
۵ – در سلف سرویس نیز متاسفانه چون پرسنل گاهی تمام غذا را مصرف نمیکردند مقدار زیادی دور ریخته و اسراف میشد لذا ظرف بزرگی خریداری و نوشته شد “ظرف ذخیره اخرت ” تا پرسنل قبل از شروع مصرف مقدار اضافی را داخل ان بریزند و بعد بقیه را
مصرف کنند که طی ان گاهی چندین پرس غذا بسته بندی و برای محرومان تحت پوشش ارسال میگردید ،
۶ – حدود ۴۰۰ جلد کتاب مذهبی با حدود ۱۰ عنوان مختلف داستانی نظیر داستان دوستان ،داستان راستان و غیره خریداری شد و با برگزاری مسابقه خلاصه نویسی توسط واحدی از اموزش و پرورش به دبیرستانها با فاصله زمانی دو هفته ای امانت داده میشد که مسئولین دبیرستانها خلاصه ها را به شرکت ارسال میکردند که بررسی میکردم و دوره اول حدود ۱۵۰ خلاصه ارسال شد و دوره دوم بیش از ۳۰۰ خلاصه دریافت شد و هدایایی نظیر لباس و وسایل ورزشی به برندگان اهدا شد.
۷ – نانوایی های شهر شناسی شد و به تعداد انها تابلو تهیه و هر دو هفته یک حدیث به ان نصب و مسابقه ای برگزار شد و خواسته شد احادیث را که از کتاب اداب معاشرت از دیدگاه معصومین تالیف مرحوم شیح حر عاملی استخراج شده بود نوشته و پس از ۱۵ هفته به ادرس شرکت ارسال نمایند که جوایزی به برندگان داده میشد
۸ – روزهای اول که به شرکت رفتم جعبه پیشنهادات و انتقادات را باز کردم دیدم خبری نیست البته چون سیستم مدیران قبلی تحکمی بوده اجازه اظهار نظر به پرسنل نمیدادند و با کوچکترین خطا اخراج میشدند لذا دستور دادم واحد اداری به تعداد پرسنل پاکت و نامه تهیه و به انها داده و گفته شد پیشنهادات و انتقادات خود را فردا بی نام تحویل حراست درب ورودی بدهند و گفتیم اگر ندهید حراست اجازه ورود نخواهد داد. در نتیجه فردا ان روز با تعداد زیادی پیشنهاد مواجه شدیم که البته برخی بی ادبانه بود و به قول خودشان با خط فرزندانشان نوشته شده بود که شناسایی نشوند اما مدیر عامل تمامی را خواند و روی هر کدام یادداشتی مینوشت و همگی و حتی بی ادبانه ها را به تابلو زد و شروع کرد به اجرای پیشنهادات خوب و منطقی . از ان پس باب ارائه پیشنهادات هم باز شد و در پرتوی ان اقدامات مثبت زیادی اجرا شد که رضایتمندی پرسنل و باطبع افزایش بازدهی شرکت را بدنبال داشت.
درست است که تکنیکهای مدیریتی هم در رده مدیر عامل و هم در رده مدیریت تدارکات انجام شد اما اینها علت بود و علت العلل رشد و تعالی و موفقیت شرکت دعای محرومان تحت پوشش و معلولان بهزیستی و دعای پرسنلی بود که با دیدگاه کسب رضایت خداوند متعال با عدالت و اجر گذاشتن به زحماتشان با انها رفتار میشد
۵ – مقاله فلسفه تسبیح حضرت زهرا س ؛
یکی دیگر از هزاران مزیت نقش دین در تسبیح حضرت زهرا س نهفته است که تنها با تفکر می توان ان را دریافت. میدانیم تسبیح سه بخش دارد؛
۳۴ الله اکبر و ۳۳ الحمدلله و ۳۳ سبحان الله است و یک تذکر و پیام و تلقین است که باورهای زیبا را در ذهن ما تقویت میکند و لذا لازم است با ارامش و حضور قلب قرائت شود
۱ – قرائت ذکر الله اکبر با تاکید بر صفات مخاطب ما که برترین قدرت عالم است دنیا و مصائب ان را در نظر ما فوق العاده کوچک نشان میدهد یعنی :
خداوندا تو برترین قدرت در همه جهان و بزرگتر از ان هستی که محدود و توصیف شوی ؛
خداوندا تو برتر از هر ثروت و ثروتمند هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر قدرت و قدرتمند هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر سلامت و سالم هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر جبروت و جبار هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر مخلوق و خالق هستی ؛
خداوندا تو برتر از هر کبریا و متکبر هستی ،
و هزاران برتری دیگر که با ناامیدی انسان مبارزه میکند .
۲ – قرائت هر ذکر الحمدلله با تاکید و یاداوری داشته ها و سپاس بواسطه داشته هایی که هم اکنون دارای آنها هستم با افسردگی انسان مبارزه می نماید نظیر :
خداوندا تو را سپاس در نعمت حیات ،
خداوندا تو را سپاس در نعمت سلامت بدن خود و خانواده ام ،
خداوندا تو را سپاس در داشتن تک تک داشته ها نظیر سرپناه ، شغل مکفی ، عزت و آبرو ، فرزندان و همسر صالح و سالم و بسیاری نعمتها و داشته ها که بایستی با دقت انها در زندگی خود یافته و به خودمان یاداوری نماییم
و نتیجه نهایی این تلقینها افزایش روحیه اعتماد به نفس است که منجر به افزایش تلاش و سخت کوشی و سماجت ما در فعالیتهای روزمره شده و بواسطه آن به موفقیت و سعادت دست می یابیم .
۳ – قرائت هر ذکر سبحان الله یعنی
خداوندا تو منزه از هر عیب و نقص و غفلت هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر فقیر و فقر هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر بیمار و بیماری هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر مظلوم و ظلم هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر گرسنه و گرسنگی هستی ؛
خداوندا تو منزه از غفلت از هر ترسو و ترس هستی ؛
خداوندا تو منزه از انی که لحظه ای از من غافل شوی ،
خداوندا تو منزه از انی که نیازهای من را براورد به خیر ننمایی،
خداوندا تو منزه از انی که از هدایت من و خانواده ام غافل شوی ،
خداوندا تو منزه از انی که به حاجات من زمانی که ترا یادکنم توجه ننمایی،
خداوندا تو منزه از انی که به کسی غیر از تو توکل نمایم ،
خداوندا تو منزه از انی که پاداش احسان به بندگانت را به احسان ندهی ،
خداوندا تو منزه از انی که کفایت نکنی کسی را که به توکل نموده ،
خداوندا تو منزه از انی که در بلاها من را یاری ننمایی
که این باورها به انسان انرژی و قدرت روحی بالا و عشقی شدیدنسبت به خداوند متعال می دهد تا در زندگی پر تلاش و فعال بدنبال کسب موفقیت و سعادت خود و جامعه باشد.
و با قرائت آرام و شمرده این تسبیح زیبا تک تک این باورها در ذهن ما مرور گشته و به یقین ما را بسوی کسب موفقیتها و کامیابی سوق خواهند داد.
۶ – مقاله فلسفه ذکر صلوات بعنوان برترین ذکر ؛
ذکر صلوات مهمترین و شاید افضل ترین ذکر است زیرا میگوییم درود بر پیامبر و آل محمد یعنی راضی هستیم به تمامی اقداماتی که پیامبر و خاندان پاک پیامبر انجام داده اند ، پس در ثواب تمامی اعمال و اقدامات ایشان شریک هستیم و زمانی که ” و عجل فرجهم ” می گوییم یعنی با تمامی اقداماتی که امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه ) انجام دهند راضی هستیم ، پس در ثواب آنها نیز شریک خواهیم بود .
اینک احادیث و روایاتی در تایید مطلب فوق تقدیم حضور میگردد
۱ – سوره آل عمران آیه ۱۸۰ ( ترجمه شیخ محمود یاسری ره )
” البته شنید خدا قول آن کسانی را که گفتند خدا فقیر است و ما توانگریم بزودی در دیوان عملشان بنویسیم آنچه را که گفتند و بنویسیم کشتن آنها پیغمبران را به ناحق ( اگرچه کفاریکه در زمان پیغمبر (ص) بودند پیغمبران را نکشتند ولی چون راضی بودند به عمل آنها که کشتند ، و هرکس راضی باشد به کاری مثل آن است که آن کار را کرده باشد به این جهت خدا کشتن پیغمبرانرا به ایشان نسبت داد ) و می گوئیم روز قیامت به ایشان بچشید عذاب سوزان را .”
۲ – حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه ترجمه دشتی ؛ امام علی (ع) فرمود:
آن کس که از کار مردمى خشنود باشد، چونان کسى است که همراه آنان بوده و هر کس که به باطلى روى آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه کردار باطل ، و گناه خشنودى به کار باطل
۳ – پس از پیروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام علی (ع) گفت : دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد .
امام (ع) پرسید : آیا فکر و دل برادرت با ما بود ؟ گفت : آری. امام (ع) فرمود : پس او هم در این جنگ با ما بود ، بلکه با ما در این نبرد شریکند آنهایی که حضور ندارند ؛ در صلب پدران و رَحِم مادران می باشند ، ولی با ما هم عقیده اند ، به زودی متولد می شوند ، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت میگردد. نهج البلاغه دشتی (ره) صفحه ۳۷
۴ – در کتاب مجمع البحرین از حضرت رضا (ع) نقل شده که فرمودند خداوند در روز قیامت امر میکند بنده ای را برای حساب حاضر میکنند و معاصی او را برایش میخوانند آن بنده بسیار ناراحت میگردد و بعد امر میفرماید تا اینکه عبادات او را به او تذکر می دهند تا خشنود گردد و سپس ثواب عباداتی را که به جا نیاورده است برای او میخوانند عرض میکند من این عبادت را به جا نیاورده ام ، خطاب می رسد آری آنها را به جا نیاورده ای ولکن من مطلع بر ضمائر قلوب بندگان خود می باشم چون میدانم تو در قلب تمنای ( انجام ) این گونه عبادات را می کردی و وسیله فراهم نشد که آنها را بجا آوری لذا من ثواب آنها را در نامه عمل تو ثبت و ضبط نمودم.
۵ – در احادیث زیاد وارد است که هرکس بشنود عمل کسی را از خوب و بد و راضی به آن عمل گردد در اجر و عقوبت او شریک میباشد ، چنانچه در لآلی الاخبار نقل شده که از حضرت صادق (ع) پرسیدند دوازدهمین از شما که خروج میکند به چه جهت ذراری قتله جدش حسین (ع) را میکشد ؟ فرمودند : برای آنکه چون ذریه آنها می شنوند کردار ناشایسته پدران خود را و راضی به آن عمل میگردند و به این جهت استحقاق عقوبت پیدا میکنند.
۷ – اینک مطلبی در باب منیت تقدیم میشود؛
سعدی علیه الرحمه شبی با پدر برای تهجد و نماز شب بلند شد و بعد رو به پدر کرد که خوشا بحال من و شما نگاه کنید بقیه مانند مرده افتاده اند که پدر به او پاسخ داد
” تو هم گر بخسبی بهتر که در پوستین خلق افتی ”
زیرا پدر احساس کرد پسرش دچار عجب شده است .عجب یعنی خوشنود و راضی شدن از عمل خود و رشد این حس به تکبر منجر میشود زیرا ابتدا می گوید چقدر من خوبم و بعد خود را با دیگران مقایسه کرده و برتر می انگارد و دیگران را پست ، و این اغاز سقوط معنوی است چرا که تکبر و کبریایی فقط از ان خداوند متعال است و ما باید همواره اعمال خوب خود را پست و ناچیز بینگاریم تا دچار عجب و خودپسندی نشویم چنانکه شیطان با شش هزار سال عبادت زمانی که عجب کرد و از دستور خداوند سرپیچی نمود از بهشت رانده شد
هر گوید من منم او من نشد
کشت او چون لایق خرمن نشد.
۸– مقالات نقل کرامات و معجزات واقعی از زبان خادمان با ذکر نام و تلفن تماس ایشان و تاثیر آن بر اصلاح باورها و رفتارها؛
در راستای تحریک تفکر مخاطبان و اصلاح باورها برخی خاطرات و کراماتی که همکاران محترم کشیک برایشان اتفاق افتاده را نیز البته همراه با نام گوینده و تلفن تماس وی ، عرض کردم که تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد که بالطبع تفکر در انها اصلاح باورها و اصلاح باورها اصلاح رفتارها را در پی خواهد داشت و منجر به سعادت افراد و جامعه خواهد شد. ان شاءالله
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
با احترام – حسن زاده
۰۹۱۵۱۱۵۲۱۴۵